برنامه بلندمدت چینی‌ها برای انرژی خورشیدی

بحران انرژی در یک سال گذشته سایه سنگینی روی اقتصادهای دنیا انداخته است. جنگ در اوکراین و پیامدهای آن که به افزایش قیمت نفت و انرژی در جهان منتهی شد، باعث شد تا جایگزین‌های دیگری برای انرژی پیدا شوند. انرژی‌های تجدیدپذیر هم در همین راستا با افزایش تقاضا روبرو شده‌اند. سلول‌های خورشیدی نیز در همین راستا بیشتر نصب شده‌اند.

رشد چشمگیر سلول‌های خورشیدی در سال‌های آتی

شواهد حاکی از آن است که استفاده از سلول‌های خورشیدی در آینده فراگیرتر خواهد شد. با مشکلاتی مانند گرمایش زمین و تغییر اقلیم، در کنار رشد استفاده از باتری‌ها و گسترش خودروهای الکتریکی، این افزایش شاهد رشد بیشتر خواهد بود.

بازار جهانی سلول‌های خورشیدی چقدر است؟

در سال ۲۰۲۲ بازار نیروی خورشیدی در سراسر جهان به ۱۸۶ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این رشد در طول زمان ادامه پیدا کند و تا سال ۲۰۳۰ از مرز ۳۰۵ میلیارد دلار بگذرد. در واقع این به معنای آن است که برآورد می‌شود به طور متوسط سالانه شاهد رشد ۶.۴ درصدی ارزش این بازار باشیم.

کدام کشورها بیشترین پتانسیل را برای انرژی خورشیدی دارند؟

طبق گزارش رویترز، نامیبیا که در روز ۱۰ ساعت از تابش خورشید بهره‌مند می‌شود و زمین‌های قابل استفاده‌ای برای کاربرد سلول‌های خورشیدی دارد، یکی از بهترین پتانسیل ها را برای انرژی خورشیدی داراست. مصر، بوتسوانا، مراکش و سودان هم در میان کشورهای دارای پتانسیل بالا برای سلول‌های خورشیدی جای دارند.

کشورهای خاورمیانه‌ای هم در میان چنین سرزمین‌هایی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال از این کشورها می‌توان به اردن، یمن، عمان و عربستان اشاره کرد.

بهترین پتانسیل را در میان کشورهای آسیایی چین، مغولستان، هند و افغانستان دارند. در اروپا هم اسپانیا و پرتغال و در قاره آمریکا، شیلی، بولیوی، پرو و مکزیک دارای پتانسیل بالا هستند.

افزایش ۵۶ درصدی سلول‌های خورشیدی تا سال ۲۰۳۰

نصب سلول‌های خورشیدی در چین بیش از سایر مناطق دنیاست و تا سال ۲۰۳۰ نیز به همین روند ادامه خواهد داد. بر اساس آمارهای بلومبرگ، نصب این سلول‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۶ درصد افزایش خواهد داشت.

//