خرید طلا توسط بانک های مرکزی
Goldbarren liegen am 21.06.2017 in einem Lager der Deutschen Bundesbank

رشد ادامه دار خرید طلا توسط بانک های مرکزی

از سال 2010 تاکنون بانک های مرکزی همواره خریدار خالص طلا بوده اند و این روند در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است

از سال 2010 تاکنون بانک های مرکزی همواره خریدار خالص طلا بوده اند و این روند در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است

آیا می دانستید که تقریبا یک پنجم کل طلای استخراج شده توسط بانک های مرکزی نگهداری می شود؟

علاوه بر سرمایه گذاران و مصرف کنندگان جواهرات، بانک های مرکزی منبع اصلی تقاضای طلا هستند. در واقع، در سال 2022، بانک‌های مرکزی با سریع‌ترین سرعت از سال 1967 طلا خریداری کردند.

با این حال، رکورد خرید طلا در سال 2022 در تضاد کامل با دهه 1990 و اوایل دهه 2000 است، زمانی که بانک های مرکزی فروشندگان خالص طلا بودند.

اینفوگرافیک زیر از داده های شورای جهانی طلا برای نشان دادن تقاضای 30 ساله طلای بانک مرکزی استفاده می کند و نشان می دهد که چگونه نگرش رسمی نسبت به طلا در 30 سال گذشته تغییر کرده است.

خرید طلا توسط بانک های مرکزی

دلایل خرید طلا توسط بانک های مرکزی

طلا نقش مهمی در ذخایر مالی بسیاری از کشورها دارد. در اینجا سه مورد از دلایل نگهداری طلا توسط بانک های مرکزی ذکر شده است:

  • تعادل ذخایر ارزی

بانک‌های مرکزی مدت‌هاست که طلا را به عنوان بخشی از ذخایر خود نگهداری می‌کنند تا ریسک موجودی ارز را مدیریت کنند و ثبات را در دوران بحران اقتصادی تقویت کنند.

  • پوشش در برابر ارزهای فیات

طلا در برابر کاهش قدرت خرید ارزها (عمدتا دلار آمریکا) به دلیل تورم، پوششی ایجاد می کند.

  • تنوع بخشیدن به پرتفوی ها

طلا با دلار آمریکا همبستگی معکوس دارد. زمانی که ارزش دلار کاهش می‌یابد، قیمت طلا افزایش می‌یابد و از بانک‌های مرکزی در برابر نوسانات محافظت می‌کند.

تغییر از فروشنده به خریدار

در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، بانک های مرکزی فروشندگان خالص طلا بودند.

دلایل مختلفی پشت این فروش وجود داشت، از جمله شرایط خوب اقتصاد کلان و روند نزولی قیمت طلا. به دلیل رشد اقتصادی قوی، دارایی‌های امن طلا از ارزش کمتری برخوردار بودند و بازده پایین آن را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری جذاب نمی‌کرد.

نگرش بانک مرکزی نسبت به طلا پس از بحران مالی 1997 آسیا و سپس بحران مالی 2007-2008 تغییر کرد. از سال 2010، بانک های مرکزی به طور سالانه خریدار خالص طلا بوده اند.

 10 خریدار بزرگ طلا از پایان سال 1999 تا پایان سال 2021

10 خریدار رسمی طلا بین پایان سال 1999 تا پایان سال 2021، 84 درصد از کل طلای خریداری شده توسط بانک های مرکزی در این دوره را تشکیل می دهند.

خریداران بزرگ طلا از 1999 تا 2021

روسیه و چین – رقبای اصلی ژئوپلیتیکی ایالات متحده – بزرگترین خریداران طلا در دو دهه گذشته بوده اند. روسیه به ویژه پس از تحریم‌های غرب پس از الحاق کریمه در سال 2014، خرید طلای خود را سرعت بخشید.

جالب توجه است که اکثر کشورهای فهرست فوق، اقتصادهای نوظهور هستند. این کشورها احتمالاً برای محافظت در برابر خطرات مالی و ژئوپلیتیکی مؤثر بر ارزها، به ویژه دلار آمریکا، طلا ذخیره می‌کنند.

در همین حال، کشورهای اروپایی از جمله سوئیس، فرانسه، هلند و بریتانیا بر اساس چارچوب توافقنامه طلای بانک مرکزی (CBGA) بزرگترین فروشندگان طلا بین سال‌های 1999 تا 2021 بودند.

 10 خریدار بزرگ طلا در سال 2022

در سال 2022، بانک های مرکزی با ثبت رکوردی جدید، 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارد دلار خریداری کردند.

خریداران بزرگ طلا در سال 2022

ترکیه که تا اکتبر 2022 تورم سالانه 86 درصدی را تجربه کرده است، بزرگترین خریدار بوده و 148 تن به ذخایر خود اضافه کرده است.

چین با افزایش 62 تن طلا در ماه های نوامبر و دسامبر، در بحبوحه افزایش تنش های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده، به خرید طلا ادامه داد.

به طور کلی، بازارهای نوظهور روندی را که در دهه 2000 آغاز شد ادامه دادند و بخش عمده ای از خرید طلا را به خود اختصاص دادند.

در همین حال، دو سوم یا 741 تن خرید رسمی طلا در سال 2022 گزارش نشده است. به گفته تحلیلگران، خریدهای گزارش نشده طلا احتمالاً از کشورهایی مانند چین و روسیه بوده است که به دنبال کاهش دلاری تجارت جهانی برای دور زدن تحریم های غرب استفاده شده است.

منبع: صندوق بین المللی پول

//