چند نکته مهم گزارش تورم تولیدکننده برای اقتصاد ایران

تورم تولیدکننده در گزارش اخیر مرکز آمار ایران منعکس شده است. این گزارش حاوی نکات مهمی است. به عنوان مثال، مشخص است که با وجود رشد کم بخش تورم در بخش صنعت، سایر بخش‌ها با رشد تورم روبرو هستند.

تورم تولیدکننده در گزارش اخیر مرکز آمار ایران منعکس شده است. این گزارش حاوی نکات مهمی است. به عنوان مثال، مشخص است که با وجود رشد کم بخش تورم در بخش صنعت، سایر بخش‌ها با رشد تورم روبرو هستند.

گزارش مرکز آمار از تورم تولیدکننده نشان دهنده چند نکته مهم است. کل بخش صنعت در یک سال منتهی به بهار سال 1402 با 25.6 درصد تورم روبرو بوده است. این در حالی است که تورم تولیدکنندگان بخش صنعت تنها برای یک فصل (بهار 1402) 9.3 درصد بوده است. اما تورم تولیدکننده کدام بخش در صنعت بیشتر بوده است؟ وضعیت تورم تولیدکننده در سایر بخش‌ها چطور است؟

 تورم تولیدکننده در صنایع مختلف چقدر است؟

بیشترین تورم نقطه به نقطه سالانه در بازه منتهی به بهار 1402 متعلق به محصولات دارویی و مواد شیمیایی به کار رفته در صنعت دارو می‌شود. تولیدکنندگان این بخش در یک سال اخیر شاهد تورم 73.7 درصدی بوده‌اند. پس از این گروه، برخی از ماشین‌‎آلات و تجهیزات غیربرقی با افزایش 72.8 درصدی جای می‌گیرند. کمترین تورم یک ساله هم برای ساخت کک و فرآورده‌های پالایشی رخ داده که تنها 0.8 درصد بوده است. تورم تولیدکنندگان مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی هم 5 درصد بوده است. تنها این دو گروه هستند که پایین‌تر از تورم نقطه به نقطه یک ساله رشد داشته‌اند.

همین موضوع نشان می‌دهد که بالا رفتن هزینه تولیدکنندگان ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های پالایش نفت چطور می‌تواند تورم تولیدکننده را در سایر بخش‌های صنعت بالا ببرد. این تورم هم به نوبه خود می‌تواند به افزایش قیمت برای مصرف کننده و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها منجر شود.

تورم بخش‌های تولیدی در یک سال اخیر

در بالا به تورم تولیدکنندکان در بخش صنعت پرداختیم. جالب اینجاست که تورم بخش صنعت در بازه یک ساله منتهی به بهار 1402 کمتر از سایر بخش‌ها بوده است. تورم بخش معدن در این مدت 40.7 درصد، بخش کشاورزی 49.5 درصد، تورم تولید برق 60.9 درصد و تورم بخش خدمات 61.9 درصد بوده‌اند.

نگاه به تورم فصلی تولیدکننده در بهار 1402

در فصل بهار 1402 بیشترین تورم تولیدکننده مربوط به چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده با 25.8 درصد بوده است. پس از آن نیز ماشین‌آلات و تجهیزات غیربرقی با 25.3 درصد و ساخت وسایل نقلیه موتوری با 25.1 درصد قرار دارند. این در حالی است که تورم تولیدکننده برای ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی 1.5- درصد بوده است. به عبارت دیگر هزینه تمام شده آنها کاهش یافته است. تورم تولیدکنندگان ساخت فلزات پایه نیز 0.8 درصد اعلام شده است. تورم فصلی بخش کشاورزی در همین مدت 11.9 درصد، معدن 13 درصد، تولید برق 31.8 درصد و خدمات 15.7 درصد رشد داشته‌اند.

نکات مهم تورم تولیدکننده برای اقتصاد ایران

نگاهی به گزارش فوق و اعداد به دست آمده نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با افزایش شدید هزینه‌ها در بخش‌های غیرصنعتی روبرو است. رشد قیمت تولیدکنندگان در بخش خدمات، تولید برق و کشاورزی می‌تواند برای مصرف کنندگان پیامدهای نامناسبی داشته باشد.

//