چرا تورم آمریکا برای ایرانی ها مهم است

چرا تورم بالای آمریکا برای ایرانی‌ها اهمیت دارد؟

پس از شیوع کووید-19 و آغاز جنگ اوکراین، تورم در بسیاری از کشورهای دنیا رو به افزایش گذاشت. دلیل اصلی آن هم افزایش قیمت انرژی و برخی مواد غذایی، سیاست‌های پولی دوران کرونا و اختلال در زنجیره تامین برخی کالاها بود.

پس از شیوع کووید-19 و آغاز جنگ اوکراین، تورم در بسیاری از کشورهای دنیا رو به افزایش گذاشت. دلیل اصلی آن هم افزایش قیمت انرژی و برخی مواد غذایی، سیاست‌های پولی دوران کرونا و اختلال در زنجیره تامین برخی کالاها بود.

پس از شیوع کووید-19 و آغاز جنگ اوکراین، تورم در بسیاری از کشورهای دنیا رو به افزایش گذاشت. دلیل اصلی آن هم افزایش قیمت انرژی و برخی مواد غذایی، سیاست‌های پولی دوران کرونا و اختلال در زنجیره تامین برخی کالاها بود. واکنش بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نسبت به این تورم بالا بردن نرخ بهره است. فدرال رزرو نیز یکی از این بانک‌ها است. یکی از پیامدهای افزایش نرخ بهره تقویت ارزش پول آن کشور است. سیاست‌های پولی فدرال رزرو توانست با تورمی که به بیش از 9 درصد رسیده بود، مقابله کند و آن را به شدت کاهش دهد. البته این کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ بهره بدون تبعات نیست. اما چرا تورم آمریکا برای ایرانیان ممکن است اهمیت داشته باشد؟

اثر تورم آمریکا روی متقاضیان طلا در ایران

با بالا رفتن نرخ بهره در این کشور، هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهایی مانند طلا بالا می‌رود و انتخاب بسیاری از افراد این است که به جای سرمایه گذاری در گزینه‌های پرریسک‌تر در اوراق قرضه یا مواردی از این دست سرمایه گذاری کنند که هم کم‌ریسک هستند و هم بازدهی آنها بالاتر رفته است. به همین دلیل هم هست که قیمت طلا در بازار جهانی با وجود تورم بالا افزایش چشمگیری نیافت. تا زمانی هم که انتظار بر این باشد که بالاتر رفتن نرخ بهره متوقف نمی‌شود، پتانسیل رشد بازارهای سرمایه گذاری تا حدودی کنترل می‌شود. به همین دلیل هم در شرایط آرامش دلار در ایران، دلیل دیگری برای رشد طلا وجود ندارد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل شرایط فعلی، اثرپذیری نرخ طلا در ایران از قیمت جهانی طلا زیاد نیست.

تورم آمریکا و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال

تورم آمریکا روی سرمایه گذاران ایرانی ارزهای دیجیتال هم اثر می‌گذارد. از آنجا که قیمت ارزهای دیجیتال به صورت جهانی تعیین می‌شود، سیاست‌های مقابله با تورم در آمریکا قیمت ارزهای دیجیتال را نیز مانند طلا تحت تاثیر قرار می‌دهند. در شرایطی که نرخ برابری دلار و ریال تغییری نکرده باشد، بالا ماندن تورم در آمریکا برای سرمایه گذاران ایرانی ارزهای دیجیتال عموما خبر خوشی نیست.

سرنوشت تورم در آمریکا چه می‌شود؟

نرخ تورم نقطه‌ای آمریکا در حال حاضر 3.2 درصد است که هرچند نسبت به اوج آن کاهش یافته اما بالاخره پس از 12 ماه کاهش، افزایش یافته است. به زودی جلسه دیگری برای مشخص شدن وضعیت نرخ بهره این کشور تشکیل می‌شود اما با وجود تمام اقدامات انجام شده شاخص قیمت مصرف کننده این کشور نشان می‌دهد که قیمت‌ها چه اختلاف چشمگیری با شرایط پیش از شیوع کووید-19 دارند.

تورم آمریکا

//