افت دو پله ای جایگاه ایران در شاخص ادراک فساد سال 2023

نگاهی به شاخص ادراک فساد در ایران در سال‌های مختلف حاکی از آن است که امتیاز ایران در سال 2023 پایین‌ترین میزان از سال 2012 به این سو است.

نگاهی به شاخص ادراک فساد در ایران در سال‌های مختلف حاکی از آن است که امتیاز ایران در سال 2023 پایین‌ترین میزان از سال 2012 به این سو است.

تازه ترین گزارشی که سازمان بین المللی شفافیت منتشر کرده است نشان می‌دهد که وضعیت ایران از نظر شاخص ادراک فساد بدتر شده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2023 رتبه 149 را در میان 180 کشور جهان دارد.

شاخص ادراک فساد در ایران در سال‌های مختلف

نگاهی به شاخص ادراک فساد در ایران در سال‌های مختلف حاکی از آن است که امتیاز ایران در سال 2023 پایین‌ترین میزان از سال 2012 به این سو است. در این گزارش امتیاز ایران 24 است که نسبت به سال قبل یک واحد افت نشان می‌دهد. در سال گذشته ایران رتبه 147 دنیا را از نظر شاخص ادراک فساد در اختیار داشت که حالا به نظر می رسد افت دو پله ای داشته است.

کمترین و بیشترین شاخص ادراک فساد در دنیا

طبق گزارش جدید سازمان بین المللی شفافیت، کمترین میزان ادراک فساد در دنیا مربوط به دانمارک است. این کشور امتیاز 90 را از 100 نمره به دست آورده است. پس از دانمارک، فنلاند در رتبه دوم قرار دارد و نیوزیلند هم در جایگاه سوم است. کشورهای نروژ، سنگاپور، سوئد، سوئیس، هلند، آلمان و لوگزامبورگ هم رتبه‌های 4 تا دهم کمترین میزان ادراک فساد را در اختیار دارند.

بیشترین میزان ادراک فساد نیز مربوط به سومالی است. پس از آن، کشورهای ونزوئلا، سوریه، سودان جنوبی، یمن، کره شمالی، نیکاراگوئه، هائیتی و گینه استوایی بیشترین میزان ادراک فساد را در دنیا دارند.

//