طلا، سکه فیزیکی یا سکه بورسی؛ کدام از ابتدای سال بهتر بود؟

در 7 ماه گذشته از سال، خرید سکه فیزیکی بهتر بود یا طلای گرمی 18 عیار یا سکه بورسی؟

در 7 ماه گذشته از سال، خرید سکه فیزیکی بهتر بود یا طلای گرمی 18 عیار یا سکه بورسی؟

یکی از مهمترین انتخاب‌هایی که پیش روی افراد قرار دارد، انتخاب یک گزینه سرمایه گذاری مناسب است. طلا یکی از گزینه‌هایی است که مورد انتخاب بسیاری از خانوارها در ایران و بسیاری از کشورها قرار می‌گیرد. این دارایی به خصوص در کشورهایی که با تورم چشمگیر روبرو می‌شوند، پرطرفدارتر می‌شود. البته طلا هم انواع مختلفی دارد و خریداران می‌توانند با گزینه‌های مختلفی روبرو شوند. اما کدام یک از این گزینه‌ها از ابتدای سال تاکنون برای سرمایه گذاری بهتر بود: طلای گرمی 18 عیار، سکه فیزیکی یا سکه بورسی؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

دو نکته مهم در سرمایه گذاری

معمولا دو نکته مهم در سرمایه گذاری وجود دارد که خریداران یک دارایی باید به آن توجه کنند. اولین مورد بازدهی است. دومین مورد نیز ریسک است. در زیر به این دو نکته از 14 فروردین امسال تا 29 مهر 1402 اشاره خواهیم کرد.

بازدهی طلا و سکه از ابتدای سال 1402

نگاهی به قیمت طلای گرمی نشان می‌دهد که در 14 فروردین امسال قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 582 هزار و 700 تومان بوده که در 29 مهر ماه به 2 میلیون و 425 هزار و 900 تومان رسیده است. این یعنی افت 6.07 درصدی طلا در این بازه زمانی. از طرف دیگر، سکه امامی نیز در این مدت از 30 میلیون و 985 هزار تومان به 28 میلیون و 889 هزار تومان رسیده است؛ یعنی افت 6.76 درصدی در این مدت داشته است. از طرف دیگر، سکه بورسی که مبنای قیمت صندوق‌های طلا است، در همین مدت از 32 میلیون و 178 هزار تومان به 28 میلیون و 830 هزار تومان رسیده است. این یعنی سکه بورسی در این مدت افت 10.4 درصدی داشته است. این افت بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که سکه بورسی با انتظارات، بیشتر تغییر می‌کند. افت طلای گرمی در این مدت کمتر از سکه بوده است. البته باید در خرید این طلا به کارمزد هم دقت داشت.

نسبت میانگین به ریسک به ما چه می‌گوید؟

نکته دومی که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، نسبت میانگین به ریسک این سه دارایی است. محاسبات ما نشان می‌دهد از 14 فروردین 1402 تا 29 مهر امسال نسبت میانگین به ریسک در سکه بورسی بیشتر از سکه فیزیکی و طلای گرمی است. علاوه بر این، میانگین به ریسک طلای گرمی ۱۸ عیار از سکه فیزیکی بیشتر است. این به معنای آن است که سکه بورسی گزینه در این مدت گزینه بهتری نسبت به آن دو بوده است.

//