بازارها در مورد جنگ چه می‌گویند؟

امروز بازارهای جهانی از جمله نفت و طلا در فاز انتظار قرار گرفتند. نگاهی به این بازارها نشان می‌دهد همه در انتظار مشخص شدن جنگ در خاورمیانه و شدت آن هستند.

بازار طلا در اولین روز باز شدن بازار جهانی

در اولین روز پس از باز شدن بازار جهانی قیمت هر اونس طلا نه تنها افزایش نیافت بلکه با کاهش نیز روبرو بود. قیمت هر اونس طلا در روز جاری نیم درصد افت داشت و با ۸ دلار کاهش به ۱۹۷۳ دلار رسید. قیمت طلای آتی تحویل ۲۳ دسامبر نیز با افت نیم درصدی همراه بود و با ۱۰ دلار کاهش به ۱۹۸۳ دلار رسیده است. در واقع طلا با این سطوح قیمت دو نکته را نشان می‌دهد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

افت قیمت نفت در بازار جهانی

علاوه بر افت اندک امروز طلا، قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی کاهشی بود. قیمت هر بشکه نفت برنت با حدود دو درصد کاهش به ۹۰ دلار بازگشت. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با ۲.۳ درصد کاهش به ۸۶ دلار رسید. افت امروز قیمت نفت نیز نشانه‌هایی از وضعیت جنگی در خاورمیانه دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

نفت و طلا در مورد خاورمیانه چه می‌گویند؟

در بالا اشاره کردیم که بازارها دو موضوع را در مورد جنگ خاورمیانه می‌گویند. اولین مورد این است که احتمالا جنگ در خاورمیانه فعلا تشدید نمی‌شود. شدت نگرفتن جنگ میل کشورهای مختلف به جز احتمالا روسیه است. علاوه بر این، یک نکته دیگر هم می‌تواند روی قیمت طلا تاثیر گذاشته باشد. به نظر می‌رسد نرخ‌های بهره برای مدتی در همین سطوح بالا بمانند و حتی اگر افزایش نیابند افت هم تجربه نکنند.

در مورد ایران این نکته را می‌توان گفت که کاهش قیمت جهانی طلا اثر زیادی روی قیمت طلا و سکه در ایران ندارد. قیمت سکه در ایران فعلا بیشتر متکی به وضعیت ارز و تورم انتظاری است که هر دو در حال حاضر ثبات نسبی دارند.

//