کرونا و اقتصاد جهان

وضعیت اقتصاد جهان سه سال پس از کرونا

اقتصاد جهان بعد از گذشت حدود سه سال از ظهور همه‌گیری کرونا هنوز نتوانسته خود را بازیابی کند و تبعات این بیماری هنوز بر پیکر اقتصاد جهانی باقی است.

اقتصاد جهان بعد از گذشت حدود سه سال از ظهور همه‌گیری کرونا هنوز نتوانسته خود را بازیابی کند و تبعات این بیماری هنوز بر پیکر اقتصاد جهانی باقی است.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

اقتصاد جهان بعد از گذشت حدود سه سال از ظهور همه‌گیری کرونا هنوز نتوانسته خود را بازیابی کند و تبعات این بیماری هنوز بر پیکر اقتصاد جهانی باقی است. در اواخر سال 2021 پس از آنکه محدودیت‌های مرتبط با بیماری کرونا در اغلب کشورها در حال برداشته شدن بود اقتصاد جهانی به سرعت رشد قابل توجهی را ثبت کرد و باعث شد تا همه امیدوار باشند که اقتصاد به روند گذشته خود بازگشته و رکود عمیق چند ماهه به پایان رسیده است.

اما حالا بعد از گذشت سه سال آنچه در اقتصاد جهانی در حال رخ دادن است، برخلاف تصور همه است و بیم آن می‌رود که رکود دیگری برای اقتصاد جهان در راه باشد. رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا در حال حاضر بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهان است. در فصل اول 2023، رشد اقتصادی این منطقه، به پایین‌ترین مقدار خود در دوره پس از کرونا رسید و تنها 1 درصد رشد کرد. چین نیز که انتظار می‌رفت بعد از برداشته شدن محدودیت‌های مرتبط با کرونا، بازیابی سریعی را از خود نشان داده و منجر به افزایش رشد اقتصادی در جهان شود، کمتر از انتظار ظاهر شد و در فصل انتهایی سال 2022، فقط 2.9 درصد رشد کرد. البته در فصل اول سال 2023، رشد اقتصادی چین کمی بهبود یافته و به سطوح حدود 4.5 درصدی رسیده است. با این وجود، در ماه‌های اخیر اقتصاد چین با ورشکستگی شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه املاک روبرو بوده که این موضوع می‌تواند به شکل جدی رشد فعالیت‌های اقتصادی در چین را تحت تاثیر قرار دهد. در حالت کلی، اقتصاد جهان، در وضعیت چندان مطلوبی نیست و نااطمینانی‌های عمده‌ای همچنان بر روند بهبود اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

نمودار رشد اقتصادی جهان پس از کرونا

تاثیر جنگ اسرائیل و فسلطین بر روند بهبودی اقتصاد جهان

در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد جهانی، جنگ اسرائیل و فلسطین است که در صورت تبدیل شدن به یک جنگ منطقه‌ای بازار انرژی را با یک تلاطم چشمگیر روبرو خواهد ساخت که از یک طرف می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و از طرف دیگر، منجر به افزایش تورم در سطح جهان شود که برای کنترل آن، بانک‌های مرکزی را مجبور به اتخاذ سیاست‌های انقباضی بیشتری خواهد کرد که متعاقبا به تشدید رکود کمک خواهد کرد.

//