واردات بنزین و فشار بر نرخ ارز

واردات بنزین عامل جدید فشار بر نرخ ارز

افزایش شدید مصرف بنزین در سال های اخیر و عدم ایجاد ظرفیت تولید متناسب، منجر به ناترازی در تولید و مصرف این فرآورده نفتی شده است

افزایش شدید مصرف بنزین در سال های اخیر و عدم ایجاد ظرفیت تولید متناسب، منجر به ناترازی در تولید و مصرف این فرآورده نفتی شده است

واردات بنزین در سال 1402

در روزهای اخیر، گزارش هایی از واردات 2 میلیارد دلاری بنزین در نیمه نخست سال منتشر شده است.

البته این رقم با برآوردهای قبلی مبنی بر احتمال واردات حدود 3.5 میلیارد دلاری بنزین در سال 1402 چندان ناهماهنگ نیست.

با این حال باید توجه داشت که ایران در سال های نه چندان دور صادرکننده فرآورده های نفتی بوده و حتی رقم صادرات این محصولات در برخی از سال ها به 10 میلیارد دلار نیز می رسیده است.

دلایل نیاز به واردات بنزین

عدم اصلاح قیمت بنزین متناسب با سایر بخش های اقتصاد موجب مصرف بی رویه سوخت و حتی قاچاق آن به کشورهای همسایه شده است. در کنار این مساله، خیل عظیم خودروهای بی کیفیت و پرمصرف داخلی نیز بر رشد مصرف بنزین در سال های اخیر موثر بوده است.

قاچاق سوخت

از سوی دیگر علیرغم اینکه ایران مالک یکی از بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است، عدم سرمایه گذاری در تولید و فرآوری محصولات نفتی موجب عقب ماندن عرضه از تقاضا و نیاز به واردات بنزین شده است.

این مساله علاوه بر هزینه های ارزی قابل توجه برای کشور، موجب مشکلات زیست محیطی فراوانی نیز به ویژه برای شهروندان کلان شهرها شده است.

فشار بر نرخ ارز

تداوم این روند می تواند به افزایش ناترازی در تولید و مصرف سوخت در سال های نزدیک منجر شود که فشار زیادی بر تراز منابع و مصارف ارزی کشور و فشار بر نرخ ارز نیز خواهد داشت.

استفاده از خودروهای برقی و افزایش کیفیت خودروها از طریق واردات یا ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در کنار واقعی سازی قیمت حامل های انرژی می تواند به بهبود وضعیت سوخت در کشور کمک کند.

واردات بنزین و فشار بر نرخ ارز

 

//