کدام استان‌ها بیشترین مخارج تفریحات و سرگرمی را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین مخارج را برای تفریحات و سرگرمی انجام می‌دهند؟ و این مخارج چند درصد از درآمد آنها را شامل می‌شود؟

کدام استان‌ها بیشترین مخارج را برای تفریحات و سرگرمی انجام می‌دهند؟ و این مخارج چند درصد از درآمد آنها را شامل می‌شود؟

تفریح و سرگرمی نیز یکی از بخش‌هایی است که هر خانواری در کشور هر ساله مبالغی را به آن اختصاص می‌دهد. این مبالغ در میان استان‌ها مختلف متفاوت است. در این مطلب نگاهی به مخارج متوسط هر خانوار در زمینه تفریحات، سرگرمی و خدمات فرهنگی می‌اندازیم. علاوه بر این، نگاهی نیز به سهم مخارج تفریح و سرگرمی از درآمد خانوارهای استان‌های گوناگون در سال 1401 خواهیم انداخت.

بیشترین مخارج تفریح و سرگرمی فرهنگی در کدام استان است؟

نگاهی به داده‌های مرکز آمار ایران برای سال 1401 نشان می‌دهد استان بوشهر بیشترین میزان مخارج را برای تفریحات و سرگرمی داشته است. هر خانوار بوشهری به طور متوسط در سال 1401 مبلغی در حدود 3.5 میلیون تومان را به این بخش اختصاص داده است. پس از بوشهری‌ها،استان‌های آذربایجان شرقی با ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان، زنجان با ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و همدان با نزدیک ۳ میلیون تومان مخارج در این زمینه قرار دارند. خانوارهای ساکن استان تهران هم با ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان در رتبه پنجم است. این در حالی است که متوسط کشور در این زمینه ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان برای هر خانوار است.

کمترین مخارج در این زمینه نیز مربوط به استان سمنان است. اردبیل و ایلام نیز از این نظر جزو استان‌های با کمترین مخارج به شمار می‌آیند.

سهم مخارج تفریح و سرگرمی از درآمد خانوارها

در بالا به بررسی میزان مخارج تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی خانوارهای کشور در سال ۱۴۰۱ پرداختیم. در اینجا می‌بینیم این مخارج چند درصد از درآمد خانوارهای هر استان را تشکیل می‌دهد. از نظر سهم مخارج تفریح و سرگرمی از درآمد باز هم بوشهری‌ها در صدر قرار دارند. این مخارج ۲.۳ درصد از درآمد سالانه این خانوارها را شامل می‌شود. پس از بوشهر، آذربایجان شرقی، همدان، زنجان و سیستان و بلوچستان جای دارند. تهران نیز در میانه این فهرست قرار دارد. کمترین سهم هم مربوط به استان سمنان است.

//