10 صادرکننده بزرگ خودرو

بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان

بیش از 94 درصد از صادرات خودرو در سال 2022 توسط 10 کشور برتر صورت گرفته است.

بیش از 94 درصد از صادرات خودرو در سال 2022 توسط 10 کشور برتر صورت گرفته است.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، در سال گذشته بیش از 85 میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر جهان تولید شده است.

این نمودار، رتبه بندی 10 صادرکننده بزرگ خودرو در جهان را نشان می دهد. این فهرست بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی (WTO) است و کشورهایی از هر گوشه جهان را شامل می شود که ماهیت جهانی این صنعت را نشان می دهد.

10 صادرکننده بزرگ خودرو در جهان

10 کشور برتر صادر کننده خودرو

جدول زیر نشان دهنده سهم هر کشور از کل ارزش صادرات محصولات جهانی خودرو در سال های 2000 و 2022 است.

10 صادرکننده بزرگ خودرو در جهان

«محصولات خودرویی» توسط سازمان تجارت جهانی به عنوان وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم جانبی وسایل نقلیه موتوری و موتورهای احتراق داخلی برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه مذکور تعریف شده است. این گروه بندی شامل موتورسیکلت ها و تریلرها نمی شود.

از این فهرست می‌توان تشخیص داد که کدام کشورها در 22 سال گذشته بیشترین رشد یا کاهش را تجربه کرده‌اند.

کشورهای با بیشترین رشد از سال 2000

صادرکنندگان خودرو که بیشترین افزایش سهم خود را از ارزش جهانی از سال 2000 داشته اند عبارتند از: چین (+ 7.7 درصد)، مکزیک (+3.2 درصد)، و کره جنوبی (+2.5 درصد).

در پشت هر یک از این رشدها، محرک های روشنی وجود دارد. به عنوان مثال، چین در سال 2009 به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شد که رشد خودروسازان داخلی آن را تسریع کرد. چین همچنین میزبان برخی از بزرگترین تامین کنندگان خودرو در جهان است، از جمله Weichai (موتورهای دیزل)، Hasco Automotive (سیستم های پیشرانه و تهویه مطبوع) و CATL (باتری های EV).

مکزیک نیز صنعت خودروسازی خود را با ترغیب برندهای جهانی به ساخت کارخانه های خود در آنجا رشد داده است. مزیت رقابتی این کشور شامل نیروی کار ارزان تر و مرز زمینی با ایالات متحده است.

در نهایت کره جنوبی قرار دارد که رشد آن عمدتاً به شرکت هیوندای موتور نسبت داده می شود. این خودروساز مستقر در سئول اخیراً با پشت سر گذاشتن تویوتا و فولکس واگن، سومین خودروساز بزرگ جهان شد.

کشورهای با بیشترین کاهش از سال 2000

صادرکنندگان خودرو که بیشترین کاهش را از سال 2000 داشته اند عبارتند از: کانادا (7.2- درصد)، ژاپن (-6.4 درصد)، و ایالات متحده (-2.6 درصد).

صنعت خودروی کانادا در سال‌های اخیر کاهش مداومی را تجربه کرده است، اگرچه سرمایه‌گذاری‌های جدید مرتبط با خودروهای برقی می‌تواند اوضاع را تغییر دهد. در مارس 2022، Stellantis و LG Energy Solutions ساخت یک کارخانه باتری EV 3.5 میلیارد دلاری را در ویندزور، انتاریو اعلام کردند.

صنعت خودروسازی کانادا عمدتاً در استان انتاریو، که همسایه میشیگان، ایالت برتر تولید خودرو در ایالات متحده است، متمرکز شده است.

منبع: ویژوال کپیتالیست

//