مرگبارترین زمین لرزه های قرن بیست و یکم

ایران یکی از زلزله خیز ترین نقاط جهان است. زلزله بم در جایگاه ششم مرگبارترین زمین لرزه های قرن بیست و یکم در جهان قرار گرفته است.

ایران یکی از زلزله خیز ترین نقاط جهان است. زلزله بم در جایگاه ششم مرگبارترین زمین لرزه های قرن بیست و یکم در جهان قرار گرفته است.

در 8 سپتامبر 2023، زمین لرزه ای قدرتمند مراکش را لرزاند. با توجه به قرار گرفتن مرکز این زلزله 6.8 ریشتری در کوه های اطلس و آسیب های ساختاری به پایتخت تاریخی مراکش، احتمالا هزاران قربانی وجود خواهد داشت. در اینجا با استفاده از داده‌های مرکز ملی اطلاعات محیطی (NCES) ، 10 مورد از مرگبارترین زمین لرزه های قرن بیست و یکم تاکنون را به تصویر کشیده ایم.

زمین لرزه های مرگبار قرن بیست و یکم

1.هائیتی، 2010

در 12 ژانویه 2010 زمین لرزه ای به بزرگی 7 ریشتر پایتخت پورتو پرنس را لرزاند. کانون کم عمق زمین لرزه – تنها شش مایل زیر سطح – باعث شد که بیشتر نیرو به نزدیک محل زندگی مردم هدایت شود. تا پایان ماه، پس از 52 پس لرزه که جزیره را لرزاند، این فاجعه جان بیش از 300000 نفر را گرفت که مرگبارترین زمین لرزه در قرن بیست و یکم تاکنون بوده است.

2. اندونزی، 2004
در 26 دسامبر 2004 زمین لرزه 9.1 در سواحل اندونزی در اعماق اقیانوس رخ داد. این قوی ترین زمین لرزه در این قرن و سومین زلزله قوی از سال 1900 بود.

این سونامی باعث بدترین سونامی ثبت شده در تاریخ شد و باعث مرگ 230000 نفر عمدتاً در اندونزی، سریلانکا، تایلند و هند شد.

3. چین

در 12 مه 2008، در استان سیچوآن چین روی داد. مؤسسه زمین‌شناسی آمریکا شدت این زلزله را ۷٬۸ ریشتر تشخیص داده‌است. مرکز زمین‌لرزه در ۹۲ کیلومتری شمال غرب چنگدو مرکز استان سیچوان، و در عمق ده کیلومتری زیر زمین بوده‌است. تعداد کشته شدگان این زلزله بیش از 87 هزار نفر عنوان شده است.

4. پاکستان

در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۰۵ میلادی زمین‌لرزه ای در کشمیر در عمق ۱۹٫۱ کیلومتری  رخ داد. قدرت این زلزله بیش از 7.6 ریشتر تخمین زده شد که بی سابقه‌ترین زلزله در تاریخ کشور پاکستان و شبه‌قاره بود.

منطقه کشمیر پاکستان بیش از سایر مناطق تحت تأثیر این زلزله قرار گرفت و بیشترین آسیب را متحمل شد. تعداد کشته شده های این زلزله بیش از 76 هزار نفر تخمین زده شده است.

5. ترکیه و سوریه، 2023
در 6 فوریه 2023 دو زمین لرزه، با کانون های کم عمق (5 مایل)، منطقه مرزی ترکیه و سوریه را لرزاند و خسارات گسترده ای در هر دو کشور ایجاد کرد و جان بیش از 50000 نفر را گرفت. شرایط بد آب و هوا – از جمله برف، یخ، و طوفان های زمستانی – مانع از تلاش های جستجو و نجات شد.

6. ایران، بم

 زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۶/۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم بیشترین تلفات انسانی (حدود ۵۰هزار نفر) را درمیان تمام زمین لرزه‌های تاریخ ایران بر جای گذاشت.

قبل از این حادثه شهر بم ۹۰٬۰۰۰ جمعیت داشت که در جریان زمین‌لرزه فقط یک سوم از آنان زنده ماندند، ولی طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ده هزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. 

زلزله مرگبار بم

زمین لرزه های هند، ژاپن، نپال و اندونزی به ترتیب جایگاهی بعدی را در بین مرگبارترین زمین لرزه های قرن بیست و یکم داشته اند.

مرگبارترین زلزله های قرن 21

منبع: ویژوال کپیتالیست

 

//