اقامتگاه اشتراکی

صنعت اشتراک گذاری اقامتگاه در ایران

با ظهور و فراگیر شدن نرم افزارهای اشتراک گذاری دارایی، روند توسعه اقتصاد اشتراکی (sharing economy) شتاب قابل توجهی به خود گرفته است. اشتراک گذاری اقامتگاه یکی از نمونه های این روند است. پلتفرم جاباما به عنوان یکی از قالب های محبوب اشتراک گذاری اقامتگاه در ایران شناخته می شود.

در این مقاله با استفاده از گزارش سالانه جاباما در سال 1401، به بررسی وضعیت اقامتگاه های اشتراکی در ایران و ابعاد بازار این صنعت می پردازیم.

تعداد کاربران (وب سایت و نرم افزار)  جاباما در سال 1401 با رشد بیش از 223 درصدی نسبت به سال قبل به بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر در سال 1401 رسید که 50 درصد این کاربران متعلق به شهر تهران بوده است و این بیانگر ظرفیت قابل توجه رشد کاربران این پلتفرم با افزایش کاربران در سایر استان­ های کشور است.

تعداد کاربران جاباما در ایران

اندازه بازار اقامتگاه های ایران در سال 1401 بیش از 18 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که با بیش از 7 میلیون رزرو اقامتگاه، سود ناخالص 2700 میلیارد تومانی را در این سال ایجاد کرده است.

اندازه بازار اقامت گاه های اشتراکی

همچنین استان های خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، گیلان و فارس بیشترین تعداد اقامت گاهی ثبت شده در این پلتفرم را دارند.

توزیع استانی اقامت گاه ها

بیش از ۸۶۰۰ میزبان فعال در ۳۶۱ شهر ایران، اقامتگاه‌های خود را در جاباما به مهمانان ارائه کرده‌اند و امروز بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در جاباما قابل رزرو هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. می‌توان گفت تقریباً از هر پنج اقامتگاه موجود در ایران، یکی از آنها در جاباما قابل رزرو است.

تعداد اقامت گاه های فعال

همچنین جاباما در گزارش سال خود جنسیت و میزان تحصیلات کاربران را مورد بررسی قرار داده و به نظر می‌رسد تعداد کاربران جاباما در جنسیت تقریباً با هم برابری می‌کنند. همچنین بیشترین کاربر جاباما از لحاظ تحصیلات در مقطع کارشناسی هستند.

تحصیلات کاربران جاباما

ترووست در مقاله دیگری، ذائقه مسافرت ایرانیان را بر اساس گزارش سالانه علی بابا مورد بررسی قرار داده است. برای مشاهده مقاله اینجا کلیک کنید.

//