جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

جهش قیمت نفت به سقف 11ماهه

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش عرضه خود را تا پایان سال تمدید کردند، نفت برنت برای اولین بار از نوامبر سال گذشته به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید.

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش عرضه خود را تا پایان سال تمدید کردند، نفت برنت برای اولین بار از نوامبر سال گذشته به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید.

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش عرضه خود را تا پایان سال تمدید کردند، نفت برنت برای اولین بار از نوامبر سال گذشته به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید و به سقف 11ماهه جهش کرد.

بر اساس بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی عربستان سعودی منتشر شد، این کشور کاهش تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را تا دسامبر ادامه خواهد داد. بر این اساس، تولید این کشور در 6 ماه آینده در حدود 9 میلیون بشکه در روز – پایین ترین سطح در چند سال اخیر – تثبیت خواهد شد.

تمدید کاهش داوطلبانه تولید اوپک پلاس

اوپک پلاس

پس از اینکه عربستان سعودی و روسیه در هفته جاری کاهش عرضه را تمدید کردند، قیمت نفت در روز جمعه به دلیل افزایش قیمت‌های آتی گازوئیل آمریکا و نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت، تقریباً 1 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در 9 ماه گذشته رسید.

بهای معاملات آتی برنت 73 سنت یا 0.8 درصد افزایش یافت و به 90.65 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 64 سنت یا 0.7 درصد افزایش به 87.51 دلار رسید.

جهش قیمت نفت تا سقف 11 ماهه

 

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت داده و تجزیه و تحلیل OANDA در یادداشتی گفت: “قیمت های نفت خام بر اساس محرک های طرف عرضه به معامله ادامه می دهند. هیچ کس شک ندارد که اوپک پلاس این بازار را تا زمستان فشرده نگه می دارد.”

عربستان سعودی و روسیه، در مجموع کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز تا پایان سال تمدید کردند.

همچنین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه برای اولین بار در پنج سال گذشته وارد چین شد. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و ونزوئلا، یکی از اعضای اوپک، بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان را دارد.

نگرانی ها در خصوص تقاضای چین

بازار نفت همچنان نگران چشم انداز تقاضا در چین است، زیرا پس از همه گیری بهبودی ضعیفی داشته و رشد فعالیت ها کمتر از انتظارات بوده است.

معامله گران نفت همچنان محتاط هستند که آیا بانک های مرکزی در ایالات متحده و اروپا به مبارزه با تورم با افزایش نرخ بهره ادامه می دهند یا خیر. افزایش نرخ بهره می تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را کاهش دهد.

منبع: رویترز

//