تورم شهریور ماه 2 درصد شد

گزارش مرکز آمار در خصوص تورم منتشر شد و طبق آن تورم شهریور ماه 2 درصد است. به این ترتیب، در نیمه اول سال 1402 شاخص قیمت مصرف کننده 15.9 درصد بالا رفته است.

گزارش مرکز آمار در خصوص تورم منتشر شد و طبق آن تورم شهریور ماه 2 درصد است. به این ترتیب، در نیمه اول سال 1402 شاخص قیمت مصرف کننده 15.9 درصد بالا رفته است.

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آمار تورم ماهانه را اعلام کرد. بر این اساس، تورم شهریور ماه 1402 به 2 درصد رسیده است. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه‌ای یعنی از شهریور 1401 تا شهریور 1402 نیز 39.5 درصد اعلام شده است. در ادامه این گزارش نگاهی به وضعیت و گزارش تورمی این ماه می‌اندازیم.

بیشترین تورم را کدام گروه کالا و خدمات دارند؟

درست است که طبق اعلام مرکز آمار، شاخص عمومی قیمت‌ها در بازه یک ساله منتهی به شهریور ماه 39.5 درصد رشد کرده است، افزایش قیمت‌ها در گروه‌های مختلف متفاوت بوده است. گروه هتل و رستوران با رشد 55.4 درصدی بیشترین افزایش قیمت را در بازه یک ساله داشته است. این در حالی است که آموزش و ارتباطات به ترتیب با رشد 31.5 و 18.6 درصدی کمترین رشد را داشته‌اند.

این در حالی است که اگر در بازه یک ماهه به آمار تورمی گروه‌های مختلف کالا و خدمات نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که آموزش با 3.6 درصد، لبنیات و تخم مرغ با 3.5 درصد و اجاره خانه و تفربحات با 3.4 درصد بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند. کمترین رشد قیمت نیز مربوط به روغن و چربی‌ها با کاهش قیمت 0.1 درصدی، حمل و نقل و نان و غلات با رشد 0.2 درصدی است.

بیشترین و کمترین تورم در میان استان‌ها

طبق این گزارش، در بازه یک ساله، بیشترین تورم مربوط به استان یزد با 56.8 درصد است. پس از آن نیز چهارمحال و بختیاری با 53.9 درصد و لرستان با 52.9 درصد جای دارند. تهران نیز با 41.4 درصد کمترین تورم سالانه را دارد.

بیشترین تاثیر در تورم شهریور ماه مربوط به چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، نرخ تورم ماهانه شهریور ماه 2 درصد بوده است. از این میزان، بیشترین تاثیر را کالاهای غیرخوراکی و خدمات داشته‌اند. حدود 1.5 درصد از تورم این ماه ناشی از آنها بوده است. یک درصد از تورم ماهانه یا به عبارتی نیمی از آن را می‌توان ناشی از گران شدن اجاره بها و هزینه‌های مربوط به قبوض دانست و 0.5 درصد هم مربوط به خوراکی‌ها هستند. در نمودار زیر نرخ تورم نقطه‌ای و ماهانه کشور بر اساس گزارش مرکز آمار نشان داده شده است.

//