تلاش عربستان برای سود بردن از یک منبع جدید ثروت

عربستان در سال‌های اخیر اخبار غافلگیرکننده‌ای از وضعیت خود منتشر کرده است. افزایش درآمدهای نفتی این کشور و اختصاص آن به بخش‌های دیگر از جمله اقدامات این سرزمین صادرکننده نفت بوده است.

عربستان در سال‌های اخیر اخبار غافلگیرکننده‌ای از وضعیت خود منتشر کرده است. افزایش درآمدهای نفتی این کشور و اختصاص آن به بخش‌های دیگر از جمله اقدامات این سرزمین صادرکننده نفت بوده است.

عربستان چند سالی است که با سرمایه گذاری منابع نفتی روی سایر بخش‌های این کشور و ایجاد پتانسیل‌هایی برای توسعه آینده این کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. درست است که سال‌هاست نفت موتور توسعه این کشور بوده و منبع اصلی ثروت این کشور را تشکیل داده است، اما به نظر می‌رسد عربستان در فکر عبور از نفت به سوی سایر گزینه‌ها است. مخارجی هم که این کشور روی مواردی از جمله ورزش انجام داده، نشان دهنده همین تفکر است. به تازگی خبرگزاری بلومبرگ خبر از تلاش عربستان برای سود بردن از یک منبع جدید ثروت داده‌اند. این منبع جدید چیست و عربستان چه طرحی برای آن دارد؟

موتورهای توسعه جدید عربستان

چند سالی است که عربستان تمرکز خود را روی ورزش، توریسم و حتی صنعت سینما قرار داده است. این کشور منابع نفتی را صرف سرمایه گذاری در این حوزه‌ها کرده است. برخی از چشم‌انداز بزرگ 2030 این کشور و نقشه‌های عربستان برای چند سال آینده خبر می‌دهند. حالا به نظر می‌رسد فلزات هم در مرکز توجه آنها قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، طرح‌هایی برای تبدیل شدن عربستان سعودی به قطب فلزات در حال برنامه‌ریزی است. البته این طرح با شک و شبهاتی همراه است. در صورت انجام این کار، جایگاه عربستان تقویت خواهد شد و این کشور می‌تواند روابط نزدیک‌تری با چین، آمریکا و اقتصادهای نوظهور برقرار کند.

بنابراین، ردپای جدید عربستان را باید در بخش فلزات و معادن دنبال کرد. جایی که این کشور قصد دارد در آنها رشد کند. این کشور تاکنون در یک معامله 3.4 میلیارد دلاری در برزیل شرکت کرده و در برخی صندوق‌های سرمایه گذاری و سهام فلزی هم ورود کرده است.

نگاهی به منابع عربستان

در حال حاضر بیش از نیمی از صادرات عربستان را نفت خام تشکیل می‌دهد و نفت پالایش شده نیز 14 درصد از صادرات آن را در برمی‌گیرد. ارزش صادرات این کشور در سال 2021 حدود 256 میلیارد دلار برآورد شده است.

//