افزایش صادرات نفتی ایران

افزایش سه برابری صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران در سه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است که ناشی از کاهش اجرای تحریم‌های ایالات متحده و افزایش تقاضای چین برای نفت خام با تخفیف شدید ایران است.

صادرات نفت ایران در سه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است که ناشی از کاهش اجرای تحریم‌های ایالات متحده و افزایش تقاضای چین برای نفت خام با تخفیف شدید ایران است.

به گزارش واشنگتن پست، صادرات نفت ایران در سه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است که نتیجه ی کاهش اجرای تحریم‌های ایالات متحده و افزایش تقاضای چین به دلیل تخفیف های قیمتی بالا بوده است. در ادامه جزئیات تصویری این روند و پیامدهای آن برای بازارهای جهانی انرژی، بودجه دولت ایران و رقابت ایالات متحده با چین و روسیه ارائه شده است.

افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم ها

نمودارهای زیر رشد درآمد نفتی تهران و نقش بزرگ چین در تقویت این روند را نشان می‌دهند. صادرات نفت ایران در سه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است که ناشی از کاهش اجرای تحریم‌های ایالات متحده و افزایش تقاضای چین برای نفت خام با تخفیف شدید ایران است.

رشد صادرات نفتی ایران

افزایش درآمدهای نفتی و کمک به بودجه دولت

محصولات انرژی تقریباً یک سوم صادرات و تقریباً یک چهارم درآمد دولت را تشکیل می دهند که بخش قابل توجهی است. درنتیجه رشد صادرات نفتی به افزایش درآمدهای دولت نیز کمک کرده است.

افزایش درآمدهای نفتی ایران

صادرات نفت ایران در 5 سال گذشته

تحریم‌های آمریکا در سال‌های 2018 و 2019 صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را که یک هیدروکربن مایع سبک است، به شدت محدود کرد. صادرات از اوج 2.7 میلیون بشکه ای قبل از تحریم ها به کمتر از 500 هزار بشکه در روز رسید.

صادرات نفتی ایران در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2020 شروع به افزایش  کرد، زیرا دولت بایدن خواستار احیای توافق هسته ای شد، که می توانست همه محدودیت ها را برای فروش نفت ایران برطرف کند. اگرچه مذاکرات برای احیای توافق شکست خورده است، صادرات نفت ایران همچنان در حال افزایش است، زیرا واشنگتن تصمیم گرفته است تحریم ها را اجرا نکند. تا سپتامبر 2023، صادرات ایران نزدیک به 1.5 میلیون بشکه در روز یا شاید بیشتر برآورد شده است. بیشتر نفت صادراتی ایران به چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، فروخته می شود.

رشد صادرات نفتی ایران

تخفیف های نفتی ایران

ایران و خریداران آن از روش‌های مختلفی برای پنهان کردن منشا نفت استفاده می‌کنند، مانند انتقال نفت بین نفتکش‌ها در دریا، انتقال نفت از طریق امارات متحده عربی یا برچسب زدن آن به عنوان انواع سوخت. ایران با ارائه تخفیف‌های شدید در فروش نفت خود که طبق گزارش‌ها به بیش از 10 دلار در هر بشکه در مقایسه با معیارهای بین‌المللی رسیده است، چین را تشویق می‌کند تا از تحریم‌ها عدول کند.

افزایش صادرات نفتی ایران در سایه تخفیف های بالا

ایران همچنین باید با نفت روسیه رقابت کند. تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های غرب، بازارهای نفت را تغییر داده است، از جمله هدایت حجم قابل توجهی از روسیه به چین، که قیمتی را که تهران برای هر بشکه می تواند به دست آورد، کاهش می دهد.

منبع: واشنگتن پست

//