نشانه‌هایی از رشد طلا با وجود احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

طلا در روزهای اخیر رشد خوبی داشته است. بهای هر اونس فلز زرد که در پایان روز یکشنبه حدود 1915 دلار بود، در یک روز اخیر صعود 20 دلاری را تجربه کرد و به 1935 دلار رسید. بهای قیمت آتی هر اونس طلا تحویل 23 دسامبر امسال نیز به 1964 دلار رسیده است. اما چرا طلا در بازار جهانی 20 دلار بالا رفت؟

نگاهی به چشم‌انداز جهانی طلا

طلا دیروز به سقف قیمت سه هفته اخیر خود رسید. این رشد تا حدودی به انتظارات فعالان بازار در مورد تضعیف دلار برمی‌گردد. به نظر می‌رسد انتظاراتی در میان معامله‌گران شکل گرفته است که بر اساس آن چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده با نااطمینانی بیشتری روبرو خواهد شد. با این حال، هنوز هم افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه سپتامبر برخی از معامله‌گران را از ورود به بازار طلا می‌ترساند.

به علاوه، بازدهی اوراق خزانه‌داری در روزهای گذشته با افت همراه شده که این موضوع روی خرید طلا موثر بوده است. کاهش اطمینان مصرف کننده در ماه آگوست به خصوص نسبت به میزان مورد انتظار نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت طلا بوده است که حتی با وجود احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا قیمت طلا را بالا برده است.

افت مس در بازارهای جهانی

یکی دیگر از علل افزایش قیمت طلا در روز گذشته را می‌توان افت قیمت مس در بازار جهانی دانست. اطلاعات به دست آمده از بازار آمریکا در هفته گذشته موجب شد نگرانی‌هایی در خصوص کندتر شدن فعالیت اقتصادی در ایالات متحده پدید بیاید و همین موضوع روی افت قیمت مس موثر بود. در صورت کاهش فعالیت اقتصادی و متوقف شدن افزایش نرخ بهره، قیمت طلا در سطح جهان می‌تواند رشد کند و این واکنش 20 دلاری هم می‌تواند به همین دلیل صورت گرفته باشد. حالا باید منتظر شواهد دیگری از چین هم بود. به عنوان مثال اطلاعات شاخص مدیران خرید که در پنجشنبه این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند تا حدودی وضعیت طلا را برای روزهای ابتدایی هفته بعد مشخص کند.

//