ایرانیان در میان بنیانگذاران یونیکورن های آمریکا
Black Unicorn made out of triangles 3d illustration

مهاجران ایرانی در میان موسسان برتر یونیکورن های میلیارد دلاری آمریکا

بر اساس گزارش بنیاد ملی سیاست آمریکا (NFAP) اکثر یونیکورن های ایالات متحده - استارت آپ های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار - حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند.

بر اساس گزارش بنیاد ملی سیاست آمریکا (NFAP) اکثر یونیکورن های ایالات متحده - استارت آپ های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار - حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند.

بنیانگذاران مهاجر یونیکورن های ایالات متحده، اهل چه کشورهایی هستند؟

بر اساس گزارش بنیاد ملی سیاست آمریکا (NFAP) اکثر یونیکورن های آمریکا – استارت آپ های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار – حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند.

در حالی که برخی از شرکت ها و بنیانگذاران شناخته شده هستند، مانند اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک از آفریقای جنوبی، صدها یونیکورن کمتر شناخته شده، از استعدادهای برتر تعداد انگشت شماری از کشورها تأسیس شده اند.

این تصویر با استفاده از داده‌های NFAP، کشورهایی را نشان می‌دهد که بیشترین سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری بنیان‌گذاران استارت‌آپ در ایالات متحده را تا می ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهایی که بیشترین بنیان‌گذاران استارتاپ میلیارد دلاری در ایالات متحده را تا می ۲۰۲۲ در خود جای داده‌اند

 

هند با 66 بنیانگذار استارت آپ و اسرائیل با 54 بنیانگذار استارتاپ، در صدر جدول قرار دارند. آنها در کنار هم 31 درصد از بنیانگذاران یونیکورن را تشکیل می دهند. در واقع، بیش از نیمی از بنیانگذاران یونیکورن مهاجر تنها از شش کشور بودند: هند، اسرائیل، بریتانیا، کانادا، چین و فرانسه.

فهرست ایرانیان بنیانگذار شرکت میلیارد دلاری در آمریکا

ایران با حضور هشت یونیکورن در این فهرست رتبه دهم را کسب‌ کرده ‌است.

بنیاد سیاست ملی آمریکا فهرستی از مهاجران موسسان شرکت‌‌های میلیارد دلاری با حضور هشت ایرانی منتشر کرد به این شرح:

➖ دارا خسروشاهی: مدیرعامل اوبر. مدیرعامل سابق Expedia

➖ شروین پیشه‌ور: بنیانگذار/رئیس اجرایی Hyperloop

➖ پژمان نوزاد: بنیانگذار و مدیرعامل Pear Ventures که در Dropbox، LendingClub، Gusto، Guardant Health، Philz Coffee، DoorDash و غیره سرمایه‌گذاری کرده است.

➖ امید کردستانی: رئیس اجرایی توییتر و مدیر ارشد سابق تجاری گوگل

➖ کیوان بیک‌پور: یکی از بنیانگذاران/مدیرعامل Periscope (خریداری شده توسط Twitter)

➖ سعید عمیدی: بنیانگذار/مدیرعامل مرکز فناوری Plug and Play

➖ لیلی صرافان: مدیرعامل کمک مراقبت در منزل (HCA) با بیش از ۶۵۰۰ کارمند

➖ علی وهاب‌زاده: بنیانگذار/مدیرعامل Chariot که توسط فورد خریداری شد.

نقش مهاجرت و کارآفرینی در شکل گیری یونیکورن ها

اگرچه برخی از این بنیانگذاران به عنوان رهبران تجاری موفق به ایالات متحده آمدند، اما بسیاری از آنها نیز در کودکی یا دوران دانشجویی مهاجرت کرده اند.

علاوه بر این، 51 بنیانگذار دیگر (که در آمار فوق گنجانده نشده اند) وجود دارند که خود مهاجر نبودند، اما آمریکایی های نسل اول هستند که از والدین مهاجر متولد شده اند. داده‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۸۰ درصد تک‌شاخ‌ها یک مهاجر در برخی نقش‌های کلیدی دارند، خواه به عنوان یک بنیان‌گذار، مدیر سطح C یا برخی از موقعیت‌های حیاتی دیگر.

حتی از نظر تاریخی، برخی از بزرگترین شرکت‌ها در ایالات متحده توسط آمریکایی‌ها تأسیس نشده‌اند. به عنوان مثال، بنیانگذاران Procter & Gamble  در اوایل دهه 1800 از انگلستان و ایرلند مهاجرت کردند. و امروز، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در ایالات متحده NVIDIA است که اخیراً به یک تریلیون دلار ارزش بازار رسیده است و مؤسس آن اهل تایوان است.

 

مهاجران بیناینگذار یونیکورن در آمریکا

چشم انداز در حال تغییر یونیکورن ها

در حالی که این مجموعه داده مربوط به اواسط سال 2022 است، باید توجه داشت که اکوسیستم استارتاپی تنها در سال گذشته به شدت تغییر کرده است.

افزایش سریع نرخ‌های بهره و کاهش سرعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث ایجاد فضای متزلزل‌تر برای انباشت سرمایه شده است که منجر به بازدهی پایین و رکود برای برخی از این شرکت‌های میلیارد دلاری شده است.

در سه ماهه اول 2023، تولد یونیکورن­ها 89 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد در سال‌های آینده فهرست یونیکورن- و تعداد بنیان‌گذاران مهاجر – ممکن است دستخوش تغییر شود.

منبع: ویژوال کپیتالیست

 

//