کدام استان‌های ایران امنیت سرمایه گذاری بالاتری دارند؟

یکی از مهمترین نکته‌هایی که افراد به هنگام سرمایه گذاری در ذهن دارند، امنیت است. این امنیت بخش‌های مختلفی دارد. تازه‌ترین گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است، نشان می‌دهد چهار استان ایلام، سیستان و بلوچستان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد بدترین وضعیت را از نظر امنیت سرمایه گذاری در کشور را دارند. جالب است که امنیت سرمایه گذاری در استان تهران هم وضع خوبی ندارد. در پاییز سال قبل استان تهران پنجمین استان از نظر وضعیت نامساعد امنیت سرمایه گذاری بوده است. اما کدام استان‌های ایران امنیت سرمایه گذاری بالاتری دارند؟ با توجه به این پژوهش، به نظر می‌رسد بهترین وضعیت را استان‌های سمنان و خراسان جنوبی دارند.

نماگر امنیت سرمایه گذاری چه چیزهایی را اندازه می‌گیرد؟

این نماگر 7 مولفه را در استان‌های کشور بررسی می‌کند که به ترتیب عبارتند از: عملکرد دولت، ثبات اقتصاد کلان، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی و در نهایت مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض. هر چه نمره کسب شده به عدد 10 نزدیک‌تر باشد نشان دهنده نامناسب‌تر بودن شرایط آن استان از نظر امنیت سرمایه گذاری است و هر چه عدد به صفر نزدیک‌تر شود، آن استان از نظر امنیت سرمایه گذاری بهتر است.

بهترین و بدترین استان‌های ایران در نماگرهای مختلف امنیت سرمایه گذاری

در شاخص اول یعنی عملکرد دولت، استان مرکزی، هرمزگان و قزوین بهترین وضعیت را دارند و سیستان و بلوچستان و ایلام بدترین وضع را دارند. پایتخت نیز وضعیتی متوسط دارد. از نظر ثبات اقتصاد کلان وضعیت یزد و سمنان بهتر است اما کرمانشاه و ایلام بدترین وضعیت را دارند. در این شاخص تهران وضعیت نسبتا مناسبی در کشور دارد.

در تضمین حقوق مالکیت هم سیستان و بلوچستان بدترین وضع و سمنان و مرکزی بهترین وضع را دارند و جایگاه تهران متوسط است. از نظر شفافیت و سلامت اداری خراسان جنوبی و مرکزی بهترین وضعیت را در پاییز 1401 داشته‌اند و بدترین وضعیت هم متعلق به گلستان، سیستان و بلوچستان و تهران است. از نظر ثبات مقررات، باز هم سیستان در کنار البرز و تهران بدترین وضعیت را دارد و مرکزی بهترین شرایط را داراست. از نظر صداقت و درستی، تهران و اصفهان کمترین نمره را از نظر فعالان کسب و کار کسب کرده‌اند و کرمان بهترین وضعیت را دارد. در نهایت نیز از نظر مصونیت سمنان و خراسان جنوبی وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها داشته و کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را دارند.

//