بانک دی و ماجرای زیان انباشته ۲۳ هزار میلیارد تومانی

بررسی زیان انباشته بانک دی نشان می‌دهد این بانک از سال ۱۳۹۵ دچار زیان انباشته شده و این زیان رفته رفته بیشتر شده است.

بررسی زیان انباشته بانک دی نشان می‌دهد این بانک از سال ۱۳۹۵ دچار زیان انباشته شده و این زیان رفته رفته بیشتر شده است.

چند روز قبل اخباری در خصوص بانک دی منتشر شد که نشان می‌داد این بانک از اصل ۱۴۱ قانون تجارت خارج نشده است. به همین دلیل هم نماد این بانک در فرابورس لغو پذیرش شد. اما چرا این اتفاق افتاده است و چه بر سر این نماد می‌آید؟

ماده 141 قانون تجارت چیست؟

ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌گوید که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. با توجه به این که بانک دی دچار این ماده قانونی شده است، وضعیت مالی در این شرکت مطلوب نیست و با مشکلات روبرو بوده است.

برای بانک دی چه اتفاقی می‌افتد؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که این نماد در روزهای آتی به بازار پایه منتقل می‌شود. علاوه بر این، این بانک شاید ناچار به فروش دارایی‌هایش شود.

زیان انباشته بانک دی چقدر است؟

بررسی زیان انباشته بانک دی نشان می‌دهد این بانک از سال ۱۳۹۵ دچار زیان انباشته شده و این زیان رفته رفته بیشتر شده است. از اواسط سال ۱۳۹۹ وضعیت زیان انباشته این بانک کمی بهتر شد اما این موضوع پایدار نبود. از اواسط سال ۱۴۰۰ وضعیت زیان انباشته این بانک بدتر شد تا این که در ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ این عدد به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. البته این مقدار برای شش ماهه سال 1402 حسابرسی نشده است اما بعید است رقم حسابرسی شده فرق معناداری با این زیان انباشته کلان داشته باشد.

//