تورم تولیدکننده در تابستان 1402 به 45 درصد رسید

تورم تولیدکننده در تابستان 1402 به 45.3 درصد رسیده است که بیانگر رشد 3 واحد درصدی نسبت به فصل گذشته است.

تورم تولیدکننده در تابستان 1402 به 45.3 درصد رسیده است که بیانگر رشد 3 واحد درصدی نسبت به فصل گذشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده در فصل تابستان به بیش از 975 واحد رسیده است.

بدین ترتیب تورم فصلی تولیدکننده (تابستان نسبت به بهار) 9.3 درصد بوده است. در حالی که این رقم در فصل بهار 12.4 درصد بوده است که بیانگر کاهش 3.1 واحد درصدی تورم فصلی تولیدکننده در تابستان نسبت به بهار است.

تورم فصلی تولیدکننده

به گزارش مرکز آمار، در فصل تابستان، بیش­ترین تورم فصلی با ١٢.٦ درصد مربوط به گروه “خدمات” و کم‌ترین تورم فصلی با ٦.٦ درصد مربوط به گروه “کشاورزی” بوده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده (تابستان 1402 نسبت به تابستان 1401) به بیش از 45 درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده

در فصل تابستان بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ٧٢.٣ درصد مربوط به گروه “تولید، انتقال و توزیع برق” و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٣٥.٧ درصد مربوط به گروه “کشاورزی” می‌باشد.

همچنین در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ٤٣,٢ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٢.٩ درصد)، ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیش­ترین تورم سالانه با ٥٨.٨ درصد مربوط به گروه “خدمات” و کم‌ترین تورم سالانه با ٢٩.٢ درصد مربوط به گروه “صنعت” می‌باشد.

تورم تولیدکننده با تاخیر زمانی خود را در تورم مصرف کننده و قیمت کالاهای نهایی مصرفی خانوار نشان می دهد. در نتیجه افزایش تورم تولیدکننده در ماه های آتی به رشد شاخص قیمت مصرف کننده و در نتیجه افزایش تورم عمومی منجر خواهد شد.

به عبارت دیگر، افزایش هزینه های تولید به یکی از موانع اصلی کاهش تورم در اقتصاد ایران تبدیل شده است که چشم انداز کاهشی نرخ تورم را با ابهام رو به رو می کند.

منبع: مرکز آمار

//