چشم انداز کاهش سریع تر نرخ های بهره و انتظار جهش قیمت کامودیتی ها

اکنون احساسات بازار به سرعت از «نرخ‌های بهره بالاتر برای طولانی‌تر» به «کاهش نرخ‌های بیشتر از حد انتظار در سال 2024» در حال تغییر است و این زمینه را برای ثبت رکوردهای جدید قیمت کامودیتی ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده فراهم می‌کند.

اکنون احساسات بازار به سرعت از «نرخ‌های بهره بالاتر برای طولانی‌تر» به «کاهش نرخ‌های بیشتر از حد انتظار در سال 2024» در حال تغییر است و این زمینه را برای ثبت رکوردهای جدید قیمت کامودیتی ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده فراهم می‌کند.

انتظارات برای کاهش سریع تر نرخ بهره در بازارهای جهانی با سرعت زیادی در حال افزایش است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌های چشم‌انداز سال ۲۰۲۴، فهرست بلندبالایی از بانک‌های وال استریت پیش‌بینی قیمت‌های خود از طلا را برای سال آینده افزایش داده‌اند و به مشتریان خود توصیه می‌کنند از سهام و اوراق قرضه دور شوند و به سمت سرمایه گذاری در کامودیتی ها برای سال ۲۰۲۴ حرکت کنند.

جی پی مورگان، سیتی گروپ و گلدمن ساکس معتقدند که سرمایه گذاری در سهام و اوراق قرضه اکنون به شدت پرریسک شده است. در حالی که در سمت دیگر، کامودیتی ها بسیار جذاب تر به نظر می رسند و جذاب ترین صرف ریسک را در پایان سال و نیز در سال 2024 ارائه خواهند داد.

هفته گذشته، یک هفته عادی برای بازارها به چیزی خارق‌العاده تبدیل شد، زیرا ارقام تورم قیمت مصرف‌کننده و قیمت تولیدکننده به معامله‌گران چراغ سبز نشان دادند تا اعلام کنند که مبارزه فدرال رزرو با تورم بالاخره به پایان رسیده است.

تورم قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه اکتبر کاهش یافت و روند سه ماهه ای را که هزینه انرژی را افزایش داده بود، معکوس کرد. شاخص قیمت تولیدکننده به صورت ماهانه 0.5 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه آن از آوریل 2020 است.

در همین حال، یک روز قبل، تورم قیمت مصرف کننده ایالات متحده نیز بیش از حد انتظار کاهش یافت و به 3.2 درصد در ماه اکتبر رسید.

فدرال رزرو در این ماه نرخ بهره پایه خود را در بالاترین حد در 22 سال گذشته ثابت نگه داشت. اما آمار منتشرشده موجب شد تا معامله گران احتمال کاهش نرخ تا نشست ماه مارس را از 23 درصد در روز دوشنبه به 86 درصد در پایان روز چهارشنبه افزایش دهند.

اکنون احساسات بازار به سرعت از «نرخ‌های بهره بالاتر برای طولانی‌تر» به «کاهش نرخ‌های بیشتر از حد انتظار در سال 2024» در حال تغییر است. این انتظارات جدید، زمینه را برای رسیدن قیمت‌های کالا به رکوردهای جدید در هفته‌ها و ماه‌های آینده فراهم می‌کند.

CME Fed Watch Tool  در حال حاضر پیش بینی می کند که فدرال رزرو اولین کاهش نرخ خود را در نشست خود در ماه مارس با کاهش در سال آینده به میزان 1.25 واحد درصد اعمال خواهد کرد.

برخی از اقتصاددانان انتظار کاهش حتی بیشتر را دارند. ING پیش بینی می کند 1.5 واحد درصد در سال 2024 و 1 واحد درصد دیگر کاهش نرخ در سال 2025 رخ خواهد داد.

به گفته UBS، فدرال رزرو از ماه مارس کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، زیرا انتظار می رود که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم به رکود دچار شود. این به نوبه خود بانک مرکزی را وادار می کند تا در سال آینده نرخ بهره را 2.75 واحد درصد کاهش دهد و نرخ پایانی تا اوایل سال 2025 به 1.25 درصد کاهش یابد.

این در حالی است که ماهانه به تعداد بانک های مرکزی در جهان که نرخ های سیاستی خود را کاهش می دهند، افزوده می شود.

کاهش نرخ بهره و رشد قیمت کامودیتی ها

اما هرچه کاهش نرخ ها بیشتر باشد، قیمت کالاها صعودی تر خواهد بود. این به این دلیل است که کاهش نرخ بهره، جذابیت نگهداری پول را برای سرمایه گذاران کاهش می دهد و افراد به دنبال تبدیل دارایی های نقد خود به انواع دارایی های مالی برای کسب سود بیشتر خواهند بود.

چشم انداز رشد قیمت طلا

در حالی که فدرال رزرو به سمت کاهش نرخ بهره یا بزرگتر کردن ترازنامه خود حرکت کند، نگرانی ها از تورم احتمالی و همچنین اثرات بلندمدت کاهش نرخ بر ثبات دلار، قیمت طلا نیز تمایل به افزایش خواهد داشت.

در حالی که سرمایه گذاران برای کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال 2024 آماده می شوند، قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید.

قیمت طلا از ابتدای سال 2023 تاکنون 14 درصد افزایش یافته است. اما بیشتر این رشد از اوایل اکتبر اتفاق افتاده است.

افزایش اخیر به دلیل انتظارات سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو نه تنها چرخه افزایش نرخ بهره خود را به پایان رسانده است، بلکه احتمالا در فصل اول یا دوم سال 2024 نرخ بهره را کاهش میدهد، رخ داده است.

اگر این پیش بینی ها درست باشد، قیمت طلا ممکن است افزایش بیشتری یابد.

منبع: بیزینس اینسایدر

//