واکنش بازار نفت و طلا به سخنان رهبر حزب الله

سخنان سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان چه تاثیری روی بازارهای جهانی داشت؟

سخنان سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان چه تاثیری روی بازارهای جهانی داشت؟

امروز بازارها منتظر زمان فرا رسیدن سخنرانی سید حسن نصر الله بودند تا ببینند آیا جبهه جدیدی در جنگ حماس و اسراییل باز خواهد شد یا خیر. این موضوع از این جهت برای بازارها اهمیت داشت که در صورت موضع‌گیری محکم و حمله به اسراییل بازار نفت و طلا می‎توانست تحت تاثیر قرار بگیرد. اما واکنش بازارها پس از سخنان سید حسن چیست و معامله‌گران چه برداشتی از این حرف‌ها کرده‌اند؟

صعود و افول طلا در مرز دو هزار دلار

اونس طلا که کار خود را امروز با 1982 دلار آغاز کرده بود، پیش از سخنرانی رهبر حزب الله، رو به افزایش گذاشت و تا 2004 دلار نیز بالا رفت. اما این افزایش دوام زیادی نداشت و در حال حاضر به 1993 دلار افت کرده است. با این حال، قیمت اونس امروز صعودی بوده است. قیمت هر اونس طلای آتی تحویل 23 دسامبر نیز امروز تا 2011 دلار بالا رفت اما در حال حاضر 2000 دلار معامله می‌شود. قیمت فعلی حدود 0.4 درصد از آغاز باز شدن بازار بیشتر است.

قیمت نفت و احتمال درگیری بیشتر در خاورمیانه

برعکس طلا، قیمت نفت امروز با افت همراه بوده است. بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس در حال حاضر 82 دلار و بهای هر بشکه نفت برنت حدود 86 دلار است. با این حال، نفت امروز را با افت کمتر از یک درصدی پشت سر گذاشته است. نکته مهم این است که این بازار نیز همزمان با افت طلا کاهش پیدا کرد. نفت برنت امروز در بالاترین میزان به 87.78 دلار رسید و نفت وست تگزاس در بالاترین حالت تا 83.6 دلار افزایش یافت.

نتیجه سخنرانی رهبر حزب الله لبنان برای بازارها

در بالا واکنش دو بازار مهم جهانی را به حرف‌های امروز سید حسن نصر الله مشاهده کردید. به نظر می‌رسد تا قبل از سخنرانی بازارها کمی نگران تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بودند اما در حال حاضر ارزیابی آنها از تشدید درگیری‌ها حاکی از کنترل شدن نسبی است. هرچند نباید از یاد برد که ممکن است با اتفاقاتی جدید این آرامش نسبی به هم بخورد.

//