تعداد شاغلان هر خانوار در بالاترین و پایین‌ترین دهک درآمدی

تعداد شاغلان خانوارها در دهک‌های درآمدی ارتباط مستقیمی با دهک درآمدی خانوارها دارد. در دهک اول درآمدی اغلب اعضای خانوارها بدون شغل هستند.

تعداد شاغلان خانوارها در دهک‌های درآمدی ارتباط مستقیمی با دهک درآمدی خانوارها دارد. در دهک اول درآمدی اغلب اعضای خانوارها بدون شغل هستند.

درآمد خانوار رابطه مستقیمی با تعداد افراد شاغل در هر خانوار دارد. این ارتباط مشخص است چرا که با بالا رفتن تعداد اعضای شاغل، درآمد آن نیز بالاتر می‌رود. البته این موضوع در برخی خانوارهای بسیار کم‌درآمد ممکن است اثر کمتری داشته باشد. علت آن هم این است که در این خانوارها معمولا افراد شاغل حتی با وجود تعداد بیشتر، شغل‌هایی با درآمد پایین خواهند داشت که کمک زیادی به وضعیت درآمدی آنها نمی‌کند.

در هر دهک چند نفر شاغل هستند؟

نگاهی به آمارهای مربوط به بودجه خانوار 1401 نشان می‌دهد حدود 30 درصد ازکل خانوارها بدون فرد شاغل هستند. این فقدان فرد شاغل می‌تواند به دلیل بازنشستگی یا بیکاری یا مواردی دیگر مانند دریافت کننده کمک از دولت و سایر نهادها باشد. در حدود 55 درصد از خانوارها نیز یک نفر شاغل است. این در حالی است که در 13 درصد تعداد افراد شاغل به دو نفر می‌رسد. در 2 درصد از خانوارها نیز تعداد افراد شاغل سه نفر است. تعداد خانوارهایی با 4 یا 5 نفر شاغل نیز بسیار اندک است.

رابطه تعداد افراد شاغل در خانوار و دهک درآمدی

اگر برحسب تعداد افراد شاغل در خانوارها به دهک‌های درآمدی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که 57.6 درصد از خانوارهایی که فرد شاغل ندارند، در دهک اول درآمدی یعنی فقیرترین دهک درآمدی جای می‌گیرند. حدود 39.6 درصد از خانوارهایی که یک نفر شاغل دارند نیز در همین دهک جای می‌گیرند. در واقع بیش از 97 درصد از خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار می‌گیرند یا فرد شاغلی ندارند یا تنها یک نفر در آنها شاغل وجود دارد. این در حالی است که در دهک دهم درآمدی، یعنی در ثروتمندترین دهک درآمدی کشور، تنها 15 درصد خانوارها بدون شاغل هستند. بیش از 43 درصد از خانوارهای دهک دهم نیز فقط یک فرد شاغل دارند و در 32 درصد از این خانوارها تعداد افراد شاغل به دو نفر می‌رسد. باقی‌مانده این خانوارها نیز بیش از سه نفر شاغل در خانوار دارند.

//