امنیت سرمایه گذاری در کدام استان‌ها بالاتر است؟

امنیت سرمایه گذاری در ایران در فصل بهار 1402 بهتر از فصول قبل شده است. اما کدام استان‌ها امنیت سرمایه گذاری بالاتری دارند؟

امنیت سرمایه گذاری در ایران در فصل بهار 1402 بهتر از فصول قبل شده است. اما کدام استان‌ها امنیت سرمایه گذاری بالاتری دارند؟

امنیت سرمایه گذاری یکی از مهمترین موارد و نکات در جذب سرمایه و توسعه استان‌ها در کشور است. دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی پایش امنیت سرمایه گذاری در کشور پرداخته و این موضوع را به تفکیک استان‌ها در بهار 1402 مورد بررسی قرار داده است. نماگرهای شاخص امنیت سرمایه گذاری عملکرد دولت، ثبات اقتصاد کلان، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض. در این مطلب نگاهی به شاحص امنبت سرمایه گذاری می‌اندازیم.

شاخص امنیت سرمایه گذاری در استان‌های مختلف

شاخص امنیت سرمایه گذاری در هر فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر چه اعداد این شاخص کمتر باشد، امنیت سرمایه گذاری در آن استان بیشتر خواهد بود. در میان استان‌های کشور، هرمزگان با امتیاز 5.10 در کشور در بهار امسال بهترین وضعیت را دارد. پس از این استان، گلستان و خراسان شمالی با عدد 5.44 قرار دارند. بدترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه گذاری در فصل بهار امسال نیز به ترتیب متعلق به چهارمحال و بختیاری با 6.17، کهگیلویه و بویراحمد با 6.16 و خوزستان با 6.06 است. میانگین کل کشور در این فصل 5.73 است که نسبت به 6.10 در فصل زمستان سال قبل و 6.82 در پاییز سال گذشته بهتر شده است. نکته جالب اینجاست که تهران نیز یکی از بدترین وضعیت‌ها را از نظر امنیت سرمایه گذاری در ایران دارد.

شاخص امنیت سرمایه گذاری در فصول قبل

در زمستان 1401 بدترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه گذاری عبارت بودند از: چهارمحال و بختیاری، خوزستان و تهران. بهترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه گذاری نیز عبارت بودند از هرمزگان، سمنان و مازندران. در پاییز سال 1401 بهترین و بدترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه گذاری تا حدود زیادی متفاوت از رتبه‌بندی حال حاضر بودند. بهترین استان‌ها در پاییز سال قبل عبارت بودند از سمنان، خراسان جنوبی و هرمزگان. بدترین استان‌ها نیز از همین نظر عبارتند از سیستان و بلوچستان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد.

 

//