چشم انداز صعودی قیمت نفت

چشم انداز صعودی قیمت نفت تا سال آینده

قیمت نفت برنت در هفته های اخیر و به دنبال تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته است. ادراه اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می کند که قیمت نفت خام در ماه‌های آتی نیز افزایش پیدا کند

قیمت نفت برنت در هفته های اخیر و به دنبال تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته است. ادراه اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می کند که قیمت نفت خام در ماه‌های آتی نیز افزایش پیدا کند

افزایش قیمت نفت

قیمت نفت خام برنت در ماه سپتامبر به طور متوسط 94 دلار در هر بشکه، 8 دلار در هر بشکه بالاتر از ماه اوت و 19 دلار در هر بشکه بالاتر از ماه ژوئن بود. قیمت نفت در ماه سپتامبر پس از تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خام توسط عربستان سعودی تا پایان سال و ذخایر تجاری نفت خام آمریکا به پایین‌ترین سطح از اوایل سال 2022 در پایان سپتامبر افزایش یافت.

همچنین قیمت نقدی نفت خام برنت در هفته های اخیر و به دنبال تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته است. ادراه اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود پیش‌بینی می کند که قیمت نفت خام در ماه‌های آتی افزایش پیدا کند که منعکس‌کننده انتظارات از تشدید ناترازی در بازارهای جهانی نفت است.

با این حال در این گزارش پیش بینی شده است که کشورهای عضو توافق اوپک پلاس تولید نفت خام خود را به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز در سال 2023 کاهش دهند که تا حدی جبران رشد تولید 2.7 میلیون بشکه در روز توسط تولیدکنندگان غیراوپک پلاس را جبران کند.

ذخایر نفت جهانی

ذخایر جهانی نفت در نیمه دوم سال 2023 به میزان 0.2 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد، زیرا کاهش تولید داوطلبانه از سوی عربستان سعودی و کاهش اهداف تولید در میان کشورهای اوپک پلاس، تولید جهانی نفت را کمتر از مصرف جهانی نفت نگه می‌دارد.

چشم انداز افزایش قیمت نفت

چشم انداز قیمت نفت

در این گزارش پیش بینی شده است که اعضای اوپک پلاس تولید نفت خام خود را در سال 2024 به میزان  0.3 میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال جاری کاهش دهند. این برآورد شامل تولید ترکیبی نفت خام از 10 عضو اوپک و همچنین کل تولید نفت خام غیراوپک در گروه اوپک پلاس است.

در نتیجه، انتظار می‌رود که قیمت نفت خام فشار صعودی داشته باشد، به طوری که قیمت نقدی برنت به میانگین 95 دلار در هر بشکه در سال 2024 افزایش یابد.

چشم انداز افزایش قیمت نفت

منبع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا

 

//