عبور میانگین قیمت مسکن تهران از متری 80 میلیون تومان

پس از 8 ماه توقف در انتشار آمار مسکن، بالاخره امروز مرکز آمار گزارشی در خصوص قیمت و معاملات آپارتمان مسکونی در تهران منتشر کرد.

پس از 8 ماه توقف در انتشار آمار مسکن، بالاخره امروز مرکز آمار گزارشی در خصوص قیمت و معاملات آپارتمان مسکونی در تهران منتشر کرد.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی قیمت مسکن در تهران پرداخته است. انتشار این آمار از اواخر سال 1401 متوقف شده بود. البته به نظر می‌رسد این آمار تولید می‌شد اما انتشار عمومی آن لغو شده بود. در ادامه به بررسی این گزارش می‌پردازیم.

قیمت مسکن تهران متری 80 میلیون تومان

بر اساس این آمار، میانگین وزنی قیمت آپارتمان در تهران در مرداد 1402 به متری 83 میلیون و 324 هزار تومان رسیده است. میانگین حسابی قیمت مسکن نیز در مرداد ماه 1402 حدود 79 میلیون و 200 هزار تومان بود. در شهریور ماه میانگین وزنی قیمت به 80 میلیون و 839 هزار تومان و میانگین حسابی به 77 میلیون و 480 هزار تومان افت کرده است. شاخص قیمتی نیز که مرکز آمار از وضعیت آپارتمان در تهران ارائه می‌کند، در مرداد و شهریور امسال با افت روبرو شده است. این افت در شهریور 1.7 درصد بوده است.

نکته مهم در این گزارش آن است که تورم نقطه به نقطه مسکن که در مرداد 1402 به 84 درصد می‌رسید، در شهریور ماه به 75 درصد افت کرده است. این موضوع حاکی از افت فشار در بازار مسکن است.

بوی رکود در بازار مسکن

علاوه بر این، داده‌های مرکز آمار ایران حاکی از این است که تعداد معاملات نیز در شهریور امسال با افت روبرو شده است. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تعداد معاملات تهران در مرداد ماه امسال 3388 مورد بوده اما در شهریور به 3008 واحد رسیده است. علت اصلی رکود در بازار مسکن و افت قیمت را می‌توان ثبات در بازار ارز دانست. در نیمسال اول سال 1402 دلار در برابر ریال رشد چندانی نداشته و تورم انتظاری کنترل شده است.

وضعیت قیمت در مناطق مختلف تهران

طبق گزارش اخیر، قیمت در منطقه یک به حدود 158 میلیون تومان رسیده است. این منطقه گران‌ترین منطقه در تهران است. پس از آن نیز منطقه سه با 138 میلیون تومان و منطقه دو با 127 میلیون تومان قرار دارند. ارزان‌ترین مناطق نیز منطقه 18 با 41.5 میلیون تومان به ازای هر متر مربع و منطقه 20 با حدود 43 میلیون تومان هستند.

سرنوشت مسکن چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد سرنوشت مسکن به دلار و انتظارات تورمی گره خورده است. در صورتی که شرایط به حالت فعلی باقی بماند و نفت ایران به خوبی معامله شود، مسکن که در سال‌های اخیر دچار حباب شده بود، با رکود دست به گریبان خواهد بود. از سوی دیگر، هر گونه افزایش تحریم‌ها یا رشد دلار در بازار می‌تواند به رشد قیمت مسکن در بازار بیانجامد.

منبع: مرکز آمار

//