رشد چشمگیر قیمت طلا با تشدید تنش‌های خاورمیانه

قیمت طلا در بازار جهانی در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشت و از دو هزار دلار عبور کرد. اما چرا؟

قیمت طلا در بازار جهانی در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشت و از دو هزار دلار عبور کرد. اما چرا؟

در دقایق اخیر قیمت طلا به یکباره رشد شدیدی را تجربه کرد و از دو هزار دلار عبور کرد. قیمت طلای آتی نیز در حال حاضر به 2018 دلار رسیده است. وضعیت قیمت نفت هم نشان دهنده آن است که در روزهای اخیر وضعیت در خاورمیانه می‌تواند با تغییرات چشمگیری روبرو باشد.

در بازار طلا چه اتفاقی افتاد؟

امروز قیمت طلا در بازار با رشدی یکباره روبرو شد. بهای هر اونس طلا که تا دقایقی پیش حدود 1980 دلار معامله می‌شد، با افزایشی ناگهانی از دو هزار دلار عبور کرد. این اتفاق از ماه مه امسال بی‌سابقه بود. یعنی به عبارت دیگر در 5 ماه گذشته قیمت اونس طلا تا این حد افزایش نیافته بود. قیمت طلا امروز بین 1977 تا 2008 دلار نوسان کرد. قیمت هر اونس طلای آتی تحویل 23 دسامبر نیز به همین ترتیب افزایش چشمگیری را در مدتی کوتاه پشت سر گذاشت. علاوه بر طلا، نقره نیز در بازار جهانی با افزایش قیمت روبرو شده است.

بهای نفت صعودی شد

امروز اتفاقی مشابه طلا در بازار نفت هم رخ داد. نفت برنت که امروز به کمتر از 88 دلار به ازای هر بشکه رسیده بود، امروز تاکنون بیش از دو درصد افزایش قیمت داشته و به سطح 90 دلاری بازگشته است. نفت خام وست تگزاس نیز با تجربه رشد دو درصدی امروز روبرو بود و در حال حاضر حدود 85 دلار معامله می‌شود.

چرا طلا یکباره صعودی شد؟

یکی از مهمترین علت‌هایی که موجب صعود یک باره طلا در بازار جهانی شد به تشدید درگیری‌ها در غزه در دقایق اخیر برمی‌گردد. به نظر می‌رسد اینترنت در این منطقه قطع شده و گزارش‌های تایید نشده‌ای هم از سوی برخی رسانه‌ها در مورد عملیات زمینی در غزه به گوش می‌رسد. از آنجا که عملیات زمینی در غزه می‌تواند وضعیت ثبات در منطقه را تهدید کند، قابلیت افزایش قیمت طلا و نفت را دارد.

به نظر می‌رسد در صورت آغاز جنگ زمینی در غزه قیمت طلا و نفت بالاتر برود. این موضوع می‌تواند هم روی نرخ ارز یعنی افزایش دلار در برابر ریال و هم روی قیمت جهانی طلا تاثیر بگذارد و موجب افزایش قیمت طلا در بازار داخلی هم شود. باید دید سرنوشت امشب چه خواهد شد و آیا حمله زمینی به غزه آغاز شده است یا خیر.

//