گوشت در صدر تورم خوراکی‌ها

قیمت گوشت گوسفند در یک سال اخیر 2.5 برابر و قیمت کنسرو 180 گرمی 2.1 برابر شده است.

قیمت گوشت گوسفند در یک سال اخیر 2.5 برابر و قیمت کنسرو 180 گرمی 2.1 برابر شده است.

آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است که قیمت اغلب خوراکی‌ها در مهر ماه 1402 با رشد نسبتا کمی روبرو بوده است. در این مطلب نگاهی به رشد قیمت خوراکی‌ها در مهر ماه امسال خواهیم انداخت.

آمار رشد قیمت خوراکی‌ها در مهر ماه

نگاهی به آمار افزایش قیمت انواع کالاهای خوراکی نشان می‎دهد در مهر ماه امسال پرتقال با کاهش 23.4 درصدی نسبت به شهریور، بیشترین افت قیمت را در میان انواع خوراکی‌ها داشته است. این در حالی است که ماهی قزل‌آلا با رشد 7.8 درصدی در صدر افزایش قیمت کالاهای خوراکی در مهر ماه جای گرفته است. اگر هم در بازه یک ساله به قیمت خوراکی‌ها نگاهی بیندازیم، خواهیم دید در مهر ماه امسال سیب‌زمینی 8 درصد ارزان‌تر از سال قبل شده است. این کالای خوراکی بیشترین افت قیمت را در این بازه یک ساله داشته است.

برنج ایرانی درجه یک نیز در بازه یک ساله تقریبا ثابت مانده و حتی 0.4 درصد ارزان‌تر شده است. این در حالی است که در این بازه زمانی بهای گوشت گوسفند 150.7 درصد افزایش یافته و تقریبا 2.5 برابر شده است. قیمت گوشت گاو یا گوساله هم 132 درصد رشد کرده است. کنسرو ماهی با 109.9 درصد و ماهی قزل‌آلا با 86.3 درصد رشد قیمت، بیشترین افزایش بها را در بازه یک ساله منتهی به مهر ماه داشته‌اند.

نگاهی به قیمت کالاهای اساسی

در بالا به بررسی بیشترین و کمترین افزایش قیمت کالاهای خوراکی در بازه یک ساله و یک ماهه منتهی به مهر ماه پرداختیم. نگاهی به قیمت کالاهای اساسی خوراکی نشان می‌دهد برخی از این کالاها با افزایش چشمگیری روبرو شده‌اند. به عنوان مثال برنج خارجی درجه یک در بازه یک ساله 44.8 درصد و در بازه یک ماهه منتهی به مهر 1402 حدود 4.6 درصد رشد کرده است. افزایش قیمت انواع گوشت قرمز و سفید نیز قابل توجه بوده است. در حال حاضر طبق مرکز آمار، متوسط بهای هر کیلو گوشت گوسفند در استان‌ها 468 هزار تومان، گوشت گاو یا گوساله 491 هزار تومان، گوشت ماهی قزل‌آلا 191 هزار تومان و کنسرو 180 گرمی ماهی تن 72 هزار تومان قیمت دارند.

//