پردرآمدترین و کم‌درآمدترین استان‌های ایران کدامند؟

پردرآمدترین استان ایران تهران است اما این به معنای آن نیست که بیشترین پس‌انداز درآمد هم مربوط به این استان است. هزینه‌های زندگی در تهران نیز بالا است. در این مطلب با هزینه، درآمد، پس‌انداز و سهم آن از درآمد در استان‌های مختلف آشنا می‌شوید.

پردرآمدترین استان ایران تهران است اما این به معنای آن نیست که بیشترین پس‌انداز درآمد هم مربوط به این استان است. هزینه‌های زندگی در تهران نیز بالا است. در این مطلب با هزینه، درآمد، پس‌انداز و سهم آن از درآمد در استان‌های مختلف آشنا می‌شوید.

در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی بسیاری از خانوارها چندان مساعد نبوده است. اقتصاد کلان کشور و متغیرهایی مانند تورم نیز وضعیت ناخوشایندی داشتند. با این حال، استان‌های مختلف از نظر هزینه و درآمد متفاوت هستند. در ادامه نگاهی به پردرآمدترین و کم‌درآمدترین استان‌های ایران می‌اندازیم. سپس هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم و اختلاف میان سطح درآمد و هزینه را نیز در استان‌ها نشان می‌دهیم.

تهران پردرآمدترین و خراسان شمالی کم درآمدترین استان کشور

نگاهی به داده‌های آماری سال 1401 نشان می‌دهد خانوارهای استان تهران با متوسط درآمد 230 میلیون تومانی در سال 1401 در صدر پردرآمدترین استان‌های ایران قرار دارند. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب به مازندران با 197 میلیون تومان و البرز با همین مقدار تعلق می‌گیرد. یزد، اصفهان و فارس نیز به ترتیب با 182، 172 و 170 میلیون تومان در رده‌های بعدی قرار دارند. متوسط درآمد خانوارهای کشور 167 میلیون تومان است که البته به دلیل جمعیت و درآمد بالاتر شهرهای بزرگ است. میانگین درآمد خانوار در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمترین میزان در کشور است. درآمد خانوارها در این استان‌ها به ترتیب 108، 107.7 و 102 میلیون تومان است.

کرمان کم هزینه ترین استان ایران

نگاهی به داده‌های مربوط به هزینه در استان‌های ایران در همین سال نشان می‌دهد که خانوارهای تهرانی با 197 میلیون تومان مخارج در سال در رتبه نخست هزینه در کشور قرار دارند. پس از آنها نیز به ترتیب، استان‌های البرز و مازندران با 166 و 151 میلیون تومان جای دارند. نکته مهم این است که برخی استان‌های کوچک‌تر و کم‌درآمدتر هزینه بالایی دارند. میانگین هزینه خانوارها در کل کشور کمی کمتر از 140 میلیون تومان در سال است. کمترین هزینه نیز مربوط به خانوارهای کرمانی است که در سال 1401 به طور متوسط 79 میلیون تومان هزینه کرده‌اند. سمنان با 83 و اردبیل با 86 میلیون تومان هزینه نیز دیگر استان‌های کم‌هزینه ایران بوده‌اند.

خانوارهای کدام استان‌ها بیشتر پس‌انداز می‌کنند؟

پس از کم کردن هزینه‌های کل از درآمد، نتایج حاکی از آن است که یزدی‌ها بالاتر از بقیه استان‌ها قرار می‌گیرند. در واقع، پس از کسر هزینه‌ها از درآمد آنها به طور متوسط بیش از 54 میلیون تومان در سال برای خانوار باقی مانده است. رتبه دوم متعلق به مازندران با حدود 46 میلیون تومان و بعد آذربایجان غربی با 43.5 میلیون تومان است. تهران با 33.5 میلیون تومان در رتبه 9 قرار دارد و این نسبت برای کل کشور 27 میلیون تومان است. بدترین وضعیت نیز متعلق به سیستان و بلوچستان، مرکزی و کرمانشاه است.

اقتصادی‌ترین استان ایران کجاست؟

پس از بررسی درآمد، هزینه‌ها و پس‌انداز، حالا نوبت به بررسی سهم پس‌انداز از درآمد می‌رسد. در این مورد یزدی‌ها با حدود 30 درصد، کرمانی‌ها با 29 درصد و اردبیلی‌ها با 28.9 درصد بیشترین سهم از درآمدشان را پس‌انداز کرده‌اند. این در حالی است که سهم پس‌انداز از درآمد در استان‌های سیستان و بلوچستان، مرکزی و کرمانشاه کمتر از 4 درصد است.

//