مقایسه قیمت عجیب خودرو در دبی و تهران

قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات تفاوت بسیاری دارند. البته دلایل زیادی برای این اختلاف قیمت‌ می‌توان برشمرد.

قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات تفاوت بسیاری دارند. البته دلایل زیادی برای این اختلاف قیمت‌ می‌توان برشمرد.

ترووست: قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات تفاوت بسیاری دارند. البته دلایل زیادی برای این اختلاف قیمت‌ می‌توان برشمرد.

اما نکته مشخص این است که خودروهای خارجی در ایران چند برابر مشابه آن در کشوری مانند امارات به دست ایرانی‌ها می‌رسد.

در سال‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به همسایه اماراتی، اختلاف فاحشی پیدا کرده است. امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس به شمار می‌آید. از این رو خودرو در این کشور نسبت به بازار ایران از قیمت مناسبی برخوردار است.

بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر ممنوعیت واردات، ضربه‌های شدیدی دیده و دچار افزایش قیمت عجیب و غریب شده است. البته طی چند ماه گذشته با انتشار اخبار مربوط به واردات، قیمت خودروهای وارداتی نیز افت بسیاری را تجربه کردند؛ اما این کاهش قیمت‌ها در برابر افزایش نرخی که سال‌های گذشته داشتند، میزان قابل توجهی نبوده و همچنان اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در داخل ایران، بسیار بالاتر از امارات گزارش می‌شود.

در گزارش فعلی، فهرستی از شش محصول نسبتاً پرطرفدار در بازار جهانی به چشم می‌خورد که سعی شده مدل ساخت و کارکرد هرکدام از خودروها، مشابه یکدیگر باشد.

لازم به ذکر است که قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران و امارات، از وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو در هر یک از این کشورها برداشته شده و همچنین خودروهای بازار ایران، ارزان‌ترین تیپ در نظر گرفته شده است که قیمت پایین‌تری داشته باشد.

اختلاف قیمت عجیب پورشه در دبی و تهران

در فهرست بالا، خودروهای BMW X۴ نسخه نیمه‌فول، پورشه ماکان نسخه پنج کلید، تویوتا پریوس تیپ ۲ و هایلوکس دنده‌ای، عنوان شده که از قیمت پایین‌تری در بازار ایران بهره می‌برند.

اختلاف قیمت‌ها از ۳ تا ۸ برابر!

همان‌طور که مشاهده می‌شود خودروهای وارداتی در بازار ایران، حدود سه الی هشت برابر بالاتر از بازار امارات به فروش می‌رسند که این به معنی گران‌فروشی آشکار خودروهای وارداتی به بهانه ممنوعیت واردات خودروست. به‌عنوان مثال پورشه ماکان ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۳۷ هزار کیلومتر، در ایران تقریباً ۸.۵ میلیارد تومان گران‌تر از امارات به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

البته برخی از کارشناسان بازار نیز بر این باورند که به دلیل صنعت خودرویی که ایران دارد، دولت باید تعرفه‌های گمرکی بالایی برای خودروهای وارداتی وضع کند تا از این طریق، حمایت خود را از صنعت خودرو اعلام کند. همین امر موجب گرانی بیش از حد قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

در ابتدای متن به مشکل ممنوعیت واردات خودرو نیز اشاره شد. ممنوعیت واردات در کنار تعرفه گمرکی بالا، دست به دست هم می‌دهند و قیمت محصولات وارداتی باکیفیت را به اندازه‌ای بالا می‌برند که قشر کم‌درآمد و نسبتاً ضعیف جامعه از آن بی‌بهره باشند. البته احتمالاً با تسریع ورود خودروهای جدید، میزان این اختلاف نرخ نیز کاسته شود و بازار، رفته رفته شاهد معقول‌تر شدن قیمت‌ها باشد.

//