مسدود شدن پول های ایران در قطر

مسدود شدن 6 میلیارد دلار ایران در قطر؛ آیا رخ می دهد؟

بلومبرگ گزارش کرده است که دولت بایدن در حال بررسی امکان بلوکه کردن مجدد ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران در بانک های قطری است.

بلومبرگ گزارش کرده است که دولت بایدن در حال بررسی امکان بلوکه کردن مجدد ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران در بانک های قطری است.

ماه گذشته، توافقی بین ایران و آمریکا صورت گرفت که در ازای تبادل زندانیان دو کشور، منابع ایران در کره جنوبی به ارزش 6 میلیارد آزاد شد و به یک بانک قطری منتقل شد. اما حالا بلومبرگ گزارش کرده است که دولت بایدن در حال بررسی امکان بلوکه کردن مجدد ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران در بانک های قطری است.

آیا مسدود شدن منابع ایران در قطر توسط آمریکا محتمل است؟

  • با توجه به درگیری های اخیر که در غزه در جریان است، احتمال اینکه آمریکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد بسیار پایین است. چون به احتمال زیاد با واکنش ایران روبرو خواهد شد و پایگاه های آمریکا در منطقه می توانند هدف گروه های حامی ایران قرار گیرد. در شرایط فعلی آمریکا هیچ تمایلی به درگیری در بیش از یک نقطه ندارد و تمام تمرکز آن بر آنچه در اسرائیل می گذرد معطوف است. حتی در روزهای اخیر، از فعالیت های نظامی اوکراین هم کاسته شده است و این نشان می دهد که آمریکا فعلا اوکراین را هم همانند قبل همراهی نمی کند.

بمباران غزه توسط اسرائیل

  • همچنین واکنش ایران می تواند کمی شدیدتر هم باشد و از طریق حزب الله شرایط را در اسرائیل پیچیده تر کند. علیرغم اینکه آمریکا اعلام کرده که به صورت تمام قد در کنار اسرائیل ایستاده است، اما به شدت از تشدید درگیری ها در اسرائیل اجتناب می کند. وقوع یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه می تواند اولویت های فعلی آمریکا را که مقابله با روسیه و چین است را تحت تاثیر قرار داده و فضا را برای روسیه و چین باز کند. این چیزی نیست که آمریکا بخواهد در شرایط کنونی در آن درگیر شود.
  • بر این اساس احتمال آن خیلی کم است که آمریکا بخواهد پول های ایران را بلوکه کند.
//