جنگ در سرزمین‌های اشغالی چه تاثیری روی قیمت طلا دارد؟

جنگ جدید در فلسطین تبعات اقتصادی زیادی در روزهای اخیر داشته است. قیمت نفت امروز با افزایش روبرو شد. بهای طلا نیز پس از این وقایع رشد داشته است.

جنگ جدید در فلسطین تبعات اقتصادی زیادی در روزهای اخیر داشته است. قیمت نفت امروز با افزایش روبرو شد. بهای طلا نیز پس از این وقایع رشد داشته است.

تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و جنگ در این منطقه باعث شده است تا نااطمینانی و ریسک در این محدوده بار دیگر افزایش پیدا کند. اما این تحولات محدود به این سرزمین‌ها نمانده و آثار آن به مرزهای دورتر هم انتقال پیدا کرده است. یکی از مهمترین تبعات جنگ در این منطقه، تغییر قیمت طلا در روزهای اخیر بوده است. جنگ در سرزمین‌های اشغالی چه تاثیری روی قیمت طلا دارد؟

افزایش قیمت طلا در جهان

یکی از تبعات جنگ جدید در سرزمین‌های اشغالی آن است که امکان دارد گستره آن بیشتر شود. البته هنوز دلایل کافی برای این که جنگ محدود به آن منطقه خواهد ماند یا خیر وجود ندارد. با این حال، ظن و گمان در این مورد، قیمت جهانی طلا و نفت را افزایش داده است. بازار جهانی طلا امروز پس از بازگشایی و تمام شدن تعطیلات، حدود یک درصد رشد کرد و به 1850 دلار رسید. البته این رشد به عوامل دیگری در اقتصاد ایالات متحده هم ارتباط داشت. از آنجا که قیمت طلا به نااطمینانی در دنیا بستگی دارد، تشدید تنش‌ها در روزهای آتی می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا شود.

رشد قیمت سکه در بازار داخلی

در بازار داخلی نیز قیمت سکه در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. سکه بورسی دیروز صف خرید شد و معاملات آن با مشکلاتی همراه بود. قیمت دلار نیز در روزهای گذشته رو به افزایش گذاشته و صبح امروز 17 مهر ماه به 53 هزار تومان هم رسید. در واقع، از زمان این تحولات جدید دلار 6 درصد افزایش داشته است. به دلیل صف خرید شدن قیمت سکه رفاه، در حال حاضر قیمت سکه بورسی 30 میلیون تومان است اما قیمت در بازار حدود 31.8 میلیون تومان است. به این ترتیب، اختلاف قیمت این دو به 6 درصد می‌رسد. این موضوع در صندوق های طلا هم خود را نشان داده است.

دیروز قبل از شروع بازار صندوق های طلا حباب منفی داشتند اما پس از بازار به جز یک مورد حباب مثبت پیدا کردند. به نظر می‌رسد امروز هم صف خرید سکه بورسی ادامه پیدا کند تا به بازار نزدیک‌تر شود و همین موضوع می‌تواند صندوق های طلا را با وجود حباب مثبت فعلی (قبل از بازار) با رشد مواجه کند.

//