پرش 41 دلاری قیمت طلا در یک روز

امروز قیمت طلا پس از مدتی بار دیگر وارد کانال 1900 دلاری شد. تنها در مدت یک روز اخیر قیمت جهانی طلا 2.2 درصد رشد کرده است. علت این افزایش قیمت چیست و چه تاثیراتی خواهد داشت؟

امروز قیمت طلا پس از مدتی بار دیگر وارد کانال 1900 دلاری شد. تنها در مدت یک روز اخیر قیمت جهانی طلا 2.2 درصد رشد کرده است. علت این افزایش قیمت چیست و چه تاثیراتی خواهد داشت؟

امروز فلز زرد در بازار جهانی افزایش قابل توجهی داشت. هر اونس طلای 18 عیار با حدود 41 دلار افزایش، به سطح 1900 دلاری بازگشت و فعلا نزدیک به 1910 دلار معامله می‌شود. این افزایش قیمت به معنی رشد 2.2 درصدی قیمت طلا در امروز است. طلای آتی تحویل ماه دسامبر نیز به بیش از 1923 دلار رسیده است. این یعنی قیمت طلای آتی نیز 2.1 درصد رشد کرده است.

چشم‌انداز امروز بازار طلا

امروز بازارهای داخلی تعطیل است. با این حال، در بازار جهانی قیمت طلا رشد زیادی داشت. قیمت هر اونس طلا تا 1913 دلار هم بالا رفته بود و حالا کمی پایین‌تر آمده است. این رشد قیمت طلا نیز دلایلی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

درگیری‌های خاورمیانه و احتمال شعله‌ور شدن جنگ

یکی از عواملی که می‌توان گفت مهمترین تاثیر را بر بازار طلای امروز گذاشت، درگیری‌های خاورمیانه است. افزایش درگیری‌ها در این منطقه که تولیدکنندگان بزرگ نفت در آن قرار دارند، می‌تواند طلا را با متقاضیان بیشتری روبرو کند.

عوامل دیگر موثر بر قیمت طلا

افزایش تورم در آمریکا و بالاتر بودن آن از انتظارات، کاهش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری و ارزش دلار نیز از جمله عواملی هستند که قیمت طلا را در بازار امروز افزایش دادند. به این موارد باید احتمال تمام شدن افزایش نرخ بهره آمریکا را هم اضافه کرد. در این شرایط، طلا به عنوان یک دارایی امن در جهان تقویت می‌شود.

تاثیر قیمت جهانی طلا روی بهای طلای ایران

درست است که قیمت جهانی طلا امروز با رشد زیادی روبرو شده است اما ممکن است این موضوع روی بازار داخلی ایران تاثیر چشمگیری نگذارد. در واقع، قیمت طلا در داخل کشور بیشتر با گمانه‌زنی از نرخ ارز و نااطمینانی‌های مربوط به آن همگام است تا افزایش قیمت جهانی فلز زرد. در صورتی که روز شنبه بازار ارز آرام باشد، رشد قیمت جهانی طلا روی قیمت طلا در ایران چندان قابل توجه نیست. برعکس، در صورت رشد قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت طلا می‌تواند رشد زیادی داشته باشد.

//