رتبه ایران در بین بزرگترین صادرکنندگان جهان

رتبه ایران در بین بزرگترین صادرکنندگان کالا در جهان

با رشد تجارت بین المللی، اثرات جهانی شدن و پیشرفت در فناوری، تجارت جهانی در 20 سال گذشته حدود 300 درصد افزایش یافته است

با رشد تجارت بین المللی، اثرات جهانی شدن و پیشرفت در فناوری، تجارت جهانی در 20 سال گذشته حدود 300 درصد افزایش یافته است

در سال 2022، ارزش کل صادرات کالاهای جهانی به حدود 25 تریلیون دلار رسید. در این مقاله به بررسی بزرگترین صادرکنندگان جهان در سال 2022 و جایگاه ایران در میان سایر کشورها می پردازیم.

با رشد تجارت بین المللی، اثرات جهانی شدن و پیشرفت در فناوری، تجارت جهانی در 20 سال گذشته حدود 300 درصد افزایش یافته است.

این نمودار با استفاده از داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) برترین صادرکنندگان جهان را ترسیم می کند.

بزرگترین صادرکنندگان جهان در سال 2022

چین بزرگترین صادرکننده جهان

11  کشور اول این فهرست، 12.8 تریلیون دلار کالا در سال 2022 صادر کردند، که بیشتر از مجموع سایر کشورهای جهان (12.1 تریلیون دلار) است.

بزرگترین صادرکنندگان جهان

چین با 3.6 تریلیون دلار یا 14 درصد از کل صادرات، در صدر فهرست قرار دارد. این کشور از سال 2009 همواره بزرگترین صادرکننده کالا در جهان بوده است.

در سال 2022، برترین محصولات صادر شده از چین از نظر ارزش، تلفن ها (از جمله گوشی های هوشمند)، رایانه ها، دیودهای انرژی خورشیدی و نیمه هادی ها بودند. دو شریک تجاری اصلی چین کشورهای همسایه ژاپن و کره جنوبی هستند.

مکزیک به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا از چین پیشی گرفت

چین روابط تجاری قابل توجهی با اتحادیه اروپا و ایالات متحده، به عنوان دو بازار بزرگ کالای مصرفی در جهان، ایجاد کرده است.

با این حال، تنش های تجاری اخیر منجر به از دست دادن موقعیت چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده در سال 2023 شده است.

مکزیک اکنون از چین به عنوان بزرگترین صادرکننده به ایالات متحده پیشی گرفته است. این تغییر در پویایی تجارت بخشی از تلاش گسترده‌تر ایالات متحده برای واردات کالا از کشورهای نزدیک‌تر و کاهش وابستگی به رقبای ژئوپلیتیکی است.

مکزیک دومین شریک تجاری آمریکا

آمریکا دومین صادرکننده بزرگ جهان

ایالات متحده با بیش از 2 تریلیون دلار در جایگاه دوم بزرگترین صادرکنندگان کالا در جهان قرار دارد

کانادا بزرگترین خریدار صادرات ایالات متحده در سال 2022 بود که 17 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد و پس از آن مکزیک، چین، ژاپن و بریتانیا قرار گرفتند.

عمده ترین صادرات ایالات متحده نفت تصفیه شده، گاز نفتی، نفت خام، خودروها و مدارهای مجتمع است.

ایران نیز با 97 میلیارد دلار صادرات در سال 2022، پس از کشورهای ترکیه، عربستان و اندونزی در جایگاه 23 مین صادرکننده بزرگ جهان قرار گرفته است.

تصویر منطقه ای صادرات

از منظر منطقه ای، آسیا با بیش از 36 درصد از کل صادرات بر بازار تجارت تسلط دارد و پس از آن اروپا با 34 درصد در رتبه دوم است.

بزرگترین صادرکنندگان جهان

در حالی که کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی محصولات تولیدی و فناوری را در بین اقلام اصلی صادرات خود دارند، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی بیشتر کالاهایی مانند نفت، طلا، الماس، کاکائو، چوب و فلزات گرانبها را صادر می کنند.

عصر جدیدی از جهانی شدن؟

تجارت بین‌الملل در آغاز قرن بیست و یکم به شدت رشد کرد و از 15.6 تریلیون دلار در سال 2001 به 40.7 تریلیون دلار در سال 2008 رسید.

از آن زمان، سیاست های تجاری حمایتی مانند مالیات بر کالاهای خارجی و تعرفه واردات 663 درصد افزایش یافته است. به طور مشابه، تجارت جهانی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نیز متوقف شده است، و در سال 2008 به اوج خود رسید و از آن زمان به بعد کاهش یافت.

با وجود کاهش وابستگی متقابل و ادغام بسیاری از کشورها در دوران پس از کووید، صادرات جهانی همچنان بین سال‌های 2020 تا 2030 70 درصد رشد خواهد کرد و بر اساس گزارش استاندارد چارترد تا سال 2030 به 29.7 تریلیون دلار خواهد رسید.

منبع: ویژوال کپیتالیست

//