اعطای جایزه نوبل اقتصاد امسال به کلودیا گلدین

با معرفی برنده جایزه نوبل اقتصاد امسال، پرونده برندگان نوبل امسال هم بسته شد. برنده نوبل اقتصاد امسال کلودیا گولدین است. دلیل اعطای جایزه نوبل به وی نیز پژوهش‌های او در حوزه بازار کار زنان است.

برندگان نوبل چقدر جایزه می‌گیرند؟

مبلغ اعطایی نوبل 11 میلیون کرون سوئد است که معادل با یک میلیون دلار می‌شود. اگر با دلار 53 هزار تومانی امروز بخواهیم این مبلغ را محاسبه کنیم، جایزه حدودا 53 میلیارد تومان می‌شود. علاوه بر این، یک مدال طلای یادبود با عیار 18 هم به برندگان اعطا می‌شود.

کلودیا گلدین کیست و چه کرده است؟

کلودیا گلدین اقتصاددان آمریکایی و متولد سال 1946 است. حوزه پژوهش او بیشتر در مورد زنان است و تحقیقات قابل توجهی در مورد شکاف جنسیتی در پرداخت دستمزد و نیز وضعیت اشتغال زنان پس از به دنیا آوردن نوزاد دارد. گلدین استاد دانشگاه هاروارد است و به تاریخ اقتصاد هم علاقه دارد. پیش از نوبل، وی جوایز اقتصادی متعددی برده بود.

تقسیم جغرافیایی برندگان نوبل

اگر به برندگان نوبل بر اساس جغرافیا نگاهی بیندازیم، خواهیم دید تا سال 1960 آلمانی‌ها بیشترین برندگان را در این جایزه معتبر دارند. با این حال، آمریکایی‌ها که پس از جنگ جهانی دوم رشد سریعی داشته‌اند، در سال 1960 از آلمان سبقت می‌گیرند. رقابت دو کشور در این جایزه تا اواخر دهه 60 میلادی همچنان نزدیک است اما از پایان این دهه اختلاف آنها زیاد می‌شود.  در نهایت، از ابتدا تاکنون آمکریکا در صدر قرار دارد و پس از آن بریتانیا، آلمان و فرانسه جای دارند.

برندگان نوبل اقتصاد به تفکیک ملیت

تفکیک برندگان نوبل اقتصاد از سال 1969 تا سال 2023 نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این زمینه پیشتاز هستند. با احتساب نوبل امسال، حالا 62 برنده آمریکایی در این فهرست به چشم می‌خورند. سهم بریتانیایی‌ها 9 نفر است. پس از این دو کشور نیز کانادا و فرانسه با 4 نفر قرار دارند. نروژ، شوروی، آلمان و هلند هم سه نماینده داشته‌اند. سوئد، رژیم اشغالگر قدس و هند هم دو نماینده داشته‌اند. کشورهای فنلاند، مجارستان، سنت لئسیا، ایتالیا، اتریش و قبرس هم هر کدام یک نماینده دارند. البته در اینجا افراد دو تابعیتی دو بار شمرده شده‌اند. به عنوان مثال استر دوفلو هم برای فرانسه و هم آمریکا شمارش شده است.

//