احتمال رکود اقتصاد آمریکا در سال 2024

آیا اقتصاد آمریکا در سال 2024 دچار رکود می شود؟

سیگنال‌های متفاوتی از اقتصاد ایالات متحده ارسال می شود و پیش بینی ها در خصوص احتمال رکود در سال 2024 بسیار متفاوت هستند

سیگنال‌های متفاوتی از اقتصاد ایالات متحده ارسال می شود و پیش بینی ها در خصوص احتمال رکود در سال 2024 بسیار متفاوت هستند

در طول یک سال گذشته ترس از رکود به دلیل افزایش شدید نرخ بهره و عدم اطمینان در بازارها به شکل فراگیری در بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا افزایش یافته است.

اما اخیراً یک تغییر در احساسات بازار رخ داده است. با توجه به انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات‌متحده، تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران احتمال فرود نرم را بیشتر می دانند، جایی که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم بدون ایجاد رکود افزایش می‌دهد. با این حال، بسیاری هنوز محتاط هستند.

این نمودار پیش بینی های اقتصادی ایالات متحده در سراسر Wall Street, Main Street, and C-Suite برای سال 2024 نشان می دهد.

احتمال رکود در اقتصاد آمریکا در سال 2024

احتمال رکود اقتصادی در سال 2024

آنچه بازیگران کلیدی برای اقتصاد آمریکا در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند در جدول زیر آمده است:

احتمال رکود اقتصادی در آمریکا در سال 2024

در ماه ژوئیه، اعضای فدرال رزرو اعلام کردند که دیگر رکود اقتصادی در سال 2024 را پیش بینی نمی کنند، که نشان دهنده انحراف شدید از پیش بینی های قبلی است.

در حالی که فدرال رزرو همچنان چشم انداز روشن تری دارد، اختلاف بازدهی بین نرخ های اوراق 10 ساله و 3 ماهه خزانه داری نشان می دهد که رکود اقتصادی در 12 ماه آینده احتمال 61 درصدی دارد. از لحاظ تاریخی، منحنی بازدهی بر اساس مدل فدرال رزرو نیویورک که از داده‌های 1959-2009 استفاده می‌کند، پیش‌بینی‌کننده قابل اعتمادی برای رکود بوده است.

در همین حال، نظرسنجی از اقتصاددانان توسط Wolters Kluwer نشان می‌دهد که آنها دچار دودستگی شده‌اند و 48 درصد منتظر رکود اقتصادی در 12 ماه آینده هستند.

در سراسر Main Street، مصرف کنندگان احساسات محتاطانه تری دارند و بر اساس نظرسنجی هیئت کنفرانس، بیش از 69 درصد می گویند که احتمال رکود در سال آینده وجود دارد.

با این حال گوشه هایی از C-suite آمریکا مثبت تر شده اند. گلدمن ساکس اخیراً پیش بینی رکود خود را به احتمال 15 درصد کاهش داده است در حالی که بانک آمریکا شانس آن را 35 تا 40 درصد می دهد. از سوی دیگر، 84 درصد از مدیران عامل در حال آماده شدن برای رکود اقتصادی در 12 تا 18 ماه آینده هستند که نسبت به 92 درصد در سه ماهه دوم سال 2023 کاهش یافته است.

تاثیر سیاست انقباضی بر احتمال رکود

از جمله متغیرهای کلیدی که سرمایه گذاران به دقت تحت نظر دارند، تأثیر نرخ بهره بالاتر بر اقتصاد است.

به نظر می‌رسد که نرخ‌های بالاتر هنوز تأثیر قابل‌توجهی بر مخارج مصرف‌کننده نداشته است، اگرچه هزینه‌ها روی اقلام غیر ضروری کاهش یافته است. خرده‌فروشی همچنان قوی است و درآمد در Home Depot، Walmart، Lowe’s و دیگر خرده‌فروشان بزرگ، انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد. جایی که تغییرات اصلی در حال رخ دادن است، خرید گزینه های مقرون به صرفه تر توسط مصرف کنندگان است.

با این حال، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای برای خرج کردن به استقراض متکی هستند. بدهی خانوارها به رکورد 17 تریلیون دلار در ماه مارس رسیده است که 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. نرخ‌های بالاتر این هزینه‌های استقراض را افزایش داده است که احتمالاً بر بودجه خانوار تأثیر می‌گذارد. در همین حال، نکول شرکت ها در سال 2023 شتاب گرفته است و پیش بینی می شود که همچنان در حال افزایش باشد.

به طور کلی، سیگنال‌های متفاوتی در کل اقتصاد وجود دارد و مشخص نیست که آیا کشور در سال 2024 دچار رکود می‌شود یا از آن اجتناب می‌کند. تعیین کمیت تأثیرات کامل نرخ‌های بهره بالاتر بر مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها همچنان یک سوال باز است.

منبع: ویژوال کپیتالیست

//