4 علت نوسان قیمت طلا در روزهای اخیر

نگاهی به بازار جهانی طلا نشان می‌دهد قیمت اونس در این روزها با افزایش همراه بوده است. البته در بازار داخلی نیز شاهد افزایش قیمت طلا  و سکه هستیم. اما چرا قیمت جهانی و داخلی طلا در این روزها نوسان داشته است؟ در ادامه به معرفی 4 علت نوسان قیمت طلا در روزهای اخیر می‌پردازیم.

احتمال توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

در ماه‌های اخیر، فدرال رزرو که به نوعی بانک مرکزی ایالات متحده محسوب می‌شود، نقش مهمی در عدم رشد طلا داشته است. بالا بردن این نرخ از سوی مسوولان پولی آمریکا و رساندن آن به 5.5 درصد موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران هزینه فرصت سرمایه گذاری در طلا را بالا ببینند. به همین دلیل هم ترجیح آنها این بود تا پول خود را در مواردی مانند اوراق خزانه‌داری و موارد مشابه قرار دهند. قرار است روز 20 ماه سپتامبر یا به عبارتی 16 روز دیگر، فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره تصمیم بگیرد. فعلا بسیاری از فعالان بازار احتمال زیادی برای بالا رفتن مجدد نرخ بهره قائل نیستند. البته این احتمال هست که نرخ بهره مدتی در همین حول و حوش باقی بماند. این موضوع می‌تواند رشد طلا را محدود کند.

وضعیت بازار کار در آمریکا و بیکاری این کشور

یکی دیگر از مسایلی که باعث شده است تا فعالان بازار ذهنیت مثبت‌تری نسبت به طلا در روزهای اخیر داشته باشند، گزارش مربوط به بازار کار در آمریکا است. روز جمعه، نرخ بیکاری در آمریکا در ماه آگوست اعلام شد که عدد 3.8 درصد را نشان می‌داد. این نرخ بیش از میزان مورد انتظار یعنی 3.5 درصد بود. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد وضعیت بازار کار در ایالات متحده چشم‌انداز کمی منفی‌تری را تجربه کرده است. این موضوع می‌تواند عاملی منفی برای افزایش نرخ بهره در ماه جاری باشد. البته وضعیت بازار کار در آمریکا هنوز کاملا مشخص نیست.

بهبود وضعیت اقتصادی چین

در کنار این موضوعات، آمارهای اخیر چین هم باعث افزایش قیمت مس شد و نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب ممکن است شدید نباشد.

تغییرات قیمت طلا در بازار داخلی

در بالا به بررسی عوامل نوسان طلا در بازار جهانی پرداختیم. مهمترین عامل تغییر قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر در ایران، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بوده است.

//