جایگزینی نیمی از مدیرعامل ها با هوش مصنوعی

در یک سال گذشته خبرهای زیادی از هوش مصنوعی و پیشرفت آن به گوش می‌رسد. در جدیدترین نظرسنجی که از سوی پلتفرم آموزش آنلاین ادکس انجام شده، کارکنان و مدیران نظراتی در مورد هوش مصنوعی و آینده کارشان مطرح کرده‌اند.

در یک سال گذشته خبرهای زیادی از هوش مصنوعی و پیشرفت آن به گوش می‌رسد. در جدیدترین نظرسنجی که از سوی پلتفرم آموزش آنلاین ادکس انجام شده، کارکنان و مدیران نظراتی در مورد هوش مصنوعی و آینده کارشان مطرح کرده‌اند.

چند ماهی است که اخبار هوش مصنوعی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. برخی از این خبرها جالب و حتی عجیب است. اما برخی دیگر دست کم عده‌ای را می‌ترساند. ریشه این ترس‌ها هم متفاوت است. از ترس‌های قدرت گیری ربات‌ها تا بیکار شدن به واسطه فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی. قبلا این ترس بیشتر مربوط به کارمندان و کارگران بود اما به نظر می‌رسد حالا این ترس به مدیران هم سرایت کرده است. طبق یک نظرسنجی که از سوی سی‌ان‌بی‌سی هم منتشر شده است، حدود نیمی از مدیرعامل ها در آمریکا می‌ترسند که با هوش مصنوعی جایگزین شوند.

یک نظرسنجی از نتایج هوش مصنوعی

حدود ۴۹ درصد از مدیرعامل ها در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند در اغلب یا همه کارها جایگزین آنها شود. البته ۴۷ درصد از آنها فکر می‌کنند که این مسأله اتفاق مثبتی است. در این نظرسنجی که از سوی پلتفرم آموزش آنلاین ادکس صورت گرفته، ۱۶۰۰ نفر نیروی کار تمام‌وقت شامل ۸۰۰ مدیر سطح سی و مدیرعامل شرکت داشتند. هشتصد نفر هم از دیگر کارکنان انتخاب شده بودند.

مهارتهایی که به درد نمی‌خورند

یکی دیگر از نتایج این نظرسنحی به مهارت‌های کسب شده توسط افراد مربوط می‌شود. بسیاری از مدیران سطح سی در این گزارش اعلام کردند که حدود نیمی از مهارت‌های آنها تا سال ۲۰۲۵ دیگر اهمیتی ندارد. علاوه بر این، به عقیده آنان ۴۷ درصد از کارکنان برای آینده مشاغل و شرایط جدید آماده نیستند.

کارکنان در مورد هوش مصنوعی چه می‌گویند؟

در بخش دیگری از این نظرسنجی، کارکنان غیر مدیر در مورد هوش مصنوعی و آثار آن بر کارشان در آینده نظر داده‌اند. کارمندان نگاه متفاوتی به کاربرد هوش مصنوعی دارند. تنها ۲۰ درصد از آنها معتقدند که هوش مصنوعی اغلب یا تمام مشاغل آنها را جایگزین خواهد کرد. با این حال کارفرمایان درصدد یافتن کارمندانی آشنا به این مباحث جدید هستند اما ۸۷ درصد از آنها در چنین جستجویی با مشکل روبرو هستند.

//