تعداد ایرانیان مقیم آمریکا

چه تعداد ایرانی در آمریکا زندگی می کنند؟

در بیش از یکصد سال گذشته، آمریکا یکی از جذاب ترین مناطق دنیا برای ایرانیان و از مقاصد اصلی مسافرت یا مهاجرت برای آنها بوده است

در بیش از یکصد سال گذشته، آمریکا یکی از جذاب ترین مناطق دنیا برای ایرانیان و از مقاصد اصلی مسافرت یا مهاجرت برای آنها بوده است

تاریخچه مهاجرت ایرانیان به آمریکا

مهاجران از ایران در اوایل قرن بیستم شروع به ورود به ایالات متحده آمریکا کردند که اغلب اعضای اقلیت‌های مذهبی این کشور از جمله مسیحیان و یهودیان ارمنی و آشوری بودند.

در دهه 1950، مهاجرت افزایش یافت و در دهه 1960 و 1970، گروه بزرگتری از جوانان ایرانی و متخصصان اغلب با ویزای دانشجویی یا غیر مقیم به این کشور آمدند.

ایرانیان 9 درصد از کل دانش‌آموزان بین‌المللی ایالات متحده آمریکا را در سال تحصیلی 75-1974 و 18 درصد در سال 80-1979 را تشکیل می‌دادند که بزرگترین گروه در هر دو سال بود.

اما اولین موج عمده مهاجران ایرانی در سال‌های بلافاصله قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1979 وارد شد. در آن زمان، قانون مهاجرت ایالات متحده آمریکا به اعضای خانواده ساکنان ایالات متحده اولویت می داد و به ایرانیانی که قبلاً در آمریکا مستقر شده بودند، اجازه می داد همسر، والدین و فرزندان خود را بیاورند.

تعداد ایرانیان مقیم ایالات متحده آمریکا

بین سال‌های 1978 تا 1980، بیش از 35000 ایرانی وارد آمریکا شدند. این تازه واردان، شامل ایرانیان طبقه بالا و متوسط و همچنین اقلیت های مذهبی و قومی مانند بهائیان و ارامنه بودند. در عین حال بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا پس از فارغ التحصیلی در این کشور ماندند.

بین سال‌های 1980 و 2000، جمعیت مهاجر ایرانی بیش از دو برابر شده و از 122000 نفر به 283000 نفر رسید. این رشد جمعیت در قرن بیست و یکم ادامه یافت، اما به گفته چندین منبع، در دوران ریاست جمهوری ترامپ با کاهش همراه بوده است.

در سال 2019، 385000 مهاجر ایرانی در ایالات متحده آمریکا زندگی می کردند. در آن سال، ایرانیان کمتر از 1 درصد از بیش از 44.9 میلیون مهاجر در آمریکا را تشکیل می دادند.

تعداد مهاجران ایرانی در آمریکا

بر اساس برآوردهای اواسط سال 2019 از بخش جمعیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا محبوب ترین مقصد برای ایرانیان مقیم خارج از کشور است. کانادا با 164000 ایرانی در جایگاه بعدی است و پس از آن آلمان (127000 نفر)، بریتانیا (90000) و ترکیه (83000 نفر) قرار دارند.

برای مشاهده نقشه تعاملی که نشان می دهد مهاجران از ایران و سایر کشورها در سراسر جهان در کجا اسکان یافته اند، اینجا را کلیک کنید.

پراکندگی ایرانیان در ایالت های آمریکا

در داخل ایالات متحده، بیش از نیمی از کل مهاجران ایرانی در کالیفرنیا و بیش از یک سوم در منطقه شهری لس آنجلس زندگی می کنند.

پراکندگی ایرانیان در ایالت های آمریکا

رایج ترین شیوه ایرانیان برای دریافت اقامت دائم آمریکا که به دریافت گرین کارت نیز معروف است، از طریق اشتغال یا حمایت بشردوستانه است. در مقایسه با کل جمعیت خارجی متولد شده، مهاجران ایرانی به احتمال زیاد دارای مدرک دانشگاهی، درآمد خانواده بالاتر و تسلط بیشتری به زبان انگلیسی هستند.

مهاجران ایرانی نسبت به جمعیت متولد شده در ایالات متحده و کل جمعیت مهاجر، از تحصیلات بسیار بالاتر و وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند. برای مشاهده ویژگی های سنی، شغلی و درآمدی ایرانیان در آمریکا به اینجا مراجعه کنید.

منبع: موسسه سیاست مهاجرت ایالات متحده

//