نفت ایران و یک حقیقت ترسناک!

رویترز مدعی است : تاجران چینی هر بشکه نفت ایران را ٢٠ دلار ارزانتر می خرند.

رویترز مدعی است : تاجران چینی هر بشکه نفت ایران را ٢٠ دلار ارزانتر می خرند.

ترووست :معامله‌گران می‌گویند که نفت سبک و سنگین ایران به ترتیب با تخفیف‌های بزرگ حدود ۱۳ و ۲۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

«رویترز» در گزارشی که پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور منتشر کرد، نوشت که تقاضا برای خرید نفت خام ایران در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، پس از تمدید کاهش عرضه توسط برخی کشورهای اوپک پلاس که منجر به افزایش قیمت‌های جهانی شد، در حال افزایش است.

در حالی که پالایشگاه‌های کوچک و مستقل در چین نفت ایران را که با تخفیف فروخته می‌شود، ذخیره می‌کنند و از حاشیه سود قوی برای پاسخگویی به تقاضای فصلی بالا بهره می‌برند، پالایشگاه‌های دولتی بزرگ هنوز با آن فاصله دارند.

داده‌های شرکت‌های مشاوره «اف‌جی‌ای» (FGE) و «ورتکسا» (Vortexa) نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسیده و بیش از ۸۰ درصد آن به چین صادر شده است.

افزایش صادرات در زمانی اتفاق می‌افتد که واشینگتن و تهران برای تبادل زندانیان و یافتن راه‌هایی برای آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران در خارج از این کشور تلاش می‌کنند و برخی از تاجران را بر آن داشته تا حدس بزنند که ایالات متحده در آستانه کاهش تحریم‌های آمریکا علیه نفت خام ایران است.

تاییدیه نانوشته

ایمان ناصری، مدیرعامل «اف‌جی‌ای» به «رویترز» گفت: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها تضمین نانوشته‌ای دریافت کردند که تا زمانی که خریداران نفت خام معاملات غیررسمی انجام دهند، تحریم‌های بیشتری علیه آنها اعمال نخواهد شد.»

وی افزود که واردات نفت خام چین از ایران می‌تواند 200 تا 300 هزار بشکه دیگر در روز افزایش یابد و در صورتی‌که قیمت‌ها پایین بماند، از 1.2 میلیون بشکه در روز به 1.3 میلیون بشکه در روز، افزایش یابد. البته میزان حجم این افزایش فروش با میزان ریسک پذیری خریداران و محدودیت‌های پرداخت محدود می‌شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز به «رویترز» گفت که ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها علیه بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد و فرار ایران از تحریم‌ها پرهزینه است.

او در ادامه گفت: «برآورد ما این است که رژیم (ایران) فقط بخش کوچکی از قیمت نفتی را که می‌تواند در بازار بفروشد به دست می‌آورد.»

مجازات‌های ثانویه

این مقام مسئول تصریح کرد که شرکت‌های دولتی چین، واردات و پالایش نفت ایران را از سر نگرفته‌اند، زیرا تحریم‌های آمریکا و تهدید تحریم‌های ثانویه همچنان یک عامل بازدارنده است.

//