مهسا امینی و ایلان ماسک نامزد دریافت جایزه «آزادی اندیشه»

مهسا امینی و ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، در جمع نامزد‌های جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» قرار گرفتند.

مهسا امینی و ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، در جمع نامزد‌های جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» قرار گرفتند.

ترووست: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ مهسا امینی و ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، در جمع نامزد‌های جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» قرار گرفتند.

 ساخاروف جایزه‌ای است که قصد دارد از حامیان حقوق بشر و کسانی که برای آزادی اندیشه در جهان تلاش‌ کرده‌اند، تقدیر کند. پارلمان اروپا هر سال این جایزه را به شخصیت‌‌های حقیقی و حقوقی اهدا می‌کند.

خبرگزاری فرانسه اعلام‌ کرد که پیشنهاد اهدای این جایزه حقوق بشری به مهسا امینی، با حمایت سه ائتلاف بزرگ پارلمان اروپا روبرو شده است و به نظر می‌رسد که مهسا امینی برنده جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» امسال باشد.

جایزه ساخاروف هر‌ساله در پایان سال میلادی و در ماه دسامبر اهدا می‌شود.

ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس و ایکس(توییتر) هم نامزد دریافت این جایزه است.

در سال‌های گذشته، الکسی ناوالنی، مخالف و منتقد ولادیمیر پوتین که در زندان است، ملاله یوسف‌زی، فعال پاکستانی و کوفی عنان، دبیرکل فقید سازمان ملل، این جایزه را گرفته‌اند.

سال گذشته «مردم اوکراین» برنده این جایزه شدند.

ساخاروف نام دانشمند فیزیک هسته‌ای و نویسنده منتقد روس در زمان اتحاد جماهیر شوروی است. او که به‌دلیل نوآوری‌هایش در زمینه تسلیحات پیشرفته شوروی شهرت داشت، به یکی از منتقدان اتحاد جماهیر شوروی تبدیل‌‌ شد و شدیدا سرکوب و نهایتا تبعید شد. پارلمان اروپا برای احترام به نام او، جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» را از سال ۱۹۸۸ ایجاد کرد.

//