عربستان و ایتالیا جای صادرات فولاد ایران را می‌گیرند؟

صادرات فولاد در ایران اهمیت بالایی دارد و این صنعت توانسته است در سطح جهان هم تولیدات خوبی داشته باشد. با این حال، ممکن است چالش‌هایی برای صنعت فولاد ایران وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد رقبایی نوظهور در حال پدیدار شدن باشند.

صادرات فولاد در ایران اهمیت بالایی دارد و این صنعت توانسته است در سطح جهان هم تولیدات خوبی داشته باشد. با این حال، ممکن است چالش‌هایی برای صنعت فولاد ایران وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد رقبایی نوظهور در حال پدیدار شدن باشند.

چند روزی است خبرهایی در خصوص صنعت فولاد منتشر می‌شود که اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی وجود دارد که صادرات فولاد ایران جایگاه خود را در صحنه جهانی از دست بدهد. این نگرانی ناشی از رشد رقبا در بازار نیز هست. به نظر می‌رسد عربستان و ایتالیا برنامه‌هایی برای فولاد دارند که جایگاهشان را در بازار جهانی فولاد تقویت کنند.

ورود عربستان به صنعت فولاد

عربستان سعودی در کنار برنامه‌های زیادی که برای متنوع‌سازی اقتصاد خود دارد، قصد دارد در زمینه فولاد نیز فعالیت خود را تقویت کند. این کشور چند سالی است پای خود را به صنعت فولاد هم باز کرده است. تولید فولاد در این کشور رشد صعودی داشته و در سال 2022 به 9.86 میلیون تن رسیده است. این میزان هنوز یک سوم تولید فولاد در ایران نیز نیست اما تلاش برای سرمایه گذاری در این صنعت و رشد چشمگیر آن در سال‌های اخیر می‌تواند برای ایران و بازارهای مقصد آن نگران‌کننده باشد. تولید فولاد عربستان در سال 2014 حدود 6.3 میلیون تن بود که تا سال 2017 کاهش هم داشت و به کمتر از 5 میلیون تن رسید. با این حال از سال 2018 این صنعت رشد خوبی در آن کشور داشته است و در سال 2022 به نزدیک 10 میلیون تن رسیده است.

نمودار زیر تولید فولاد عربستان را نشان می‌دهد.

ایران در رتبه دهم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان در سال 2022

در فهرست 10 تولیدکننده بزرگ فولاد در سال 2022 نام ایران هم دیده می‌شود. کشور ما با تولید 2.7 میلیون تن فولاد تنها در ماه دسامبر 2022 در رتبه دهم جهان جای دارد. بر اساس برخی خبرگزاری‌ها در سال 2022 رقمی در حدود 30.6 میلیون تن فولاد تولید کرده است. در صدر این فهرست چین قرار دارد که در سال 2022 حدود یک میلیارد تن فولاد تولید کرده است. در رده‌های بعد نیز به ترتیب هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل جای دارند.

عربستان رقیب فولاد ایران می‌شود؟

همان طور که دیده می‌شود و از نمودارها مشخص است، هرچند تولید فولاد در برخی کشورها رو به افزایش است اما فعلا عربستان رقیب ایران در تولید فولاد نیست. البته در صورت تداوم رشد سال‌های اخیر ممکن است در آینده نه چندان دور عربستان به رقیب فولاد ایران تبدیل شود. در مورد ایتالیا نیز چنین هشدارهایی وجود دارد.

//