رکود اقتصاد چین

شش نشانه رکود در اقتصاد چین

در ماه های اخیر نگرانی های جدی برای اقتصاد چین ظهور کرده است که بهبود این کشور پس از همه گیری و رشد اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است.

در ماه های اخیر نگرانی های جدی برای اقتصاد چین ظهور کرده است که بهبود این کشور پس از همه گیری و رشد اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است.

جمهوری خلق چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که مسئول یک چهارم رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در این هزاره است و در نتیجه رکود در اقتصاد چین تمام دنیا را درگیر می کند.

در چند ماه گذشته شاهد انبوهی از اخبار اقتصادی بد برای چین بوده ایم که بهبود این کشور پس از همه گیری و رشد اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است.

در این تصویر، به شش شاخص مهم که به رکود در اقتصاد چین دلالت دارند، نگاه می‌کنیم. داده‌ها از اداره ملی آمار چین، بانک خلق چین و اداره کل گمرک استخراج شده اند.

شش نشانه کندی اقتصاد چین

  1.  تولید ناخالص داخلی

نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین از سال 1978، زمانی که این کشور در زمان دنگ شیائوپینگ خود را به بازار جهانی باز کرد، به طور متوسط 9 درصد بوده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که رشد در سه ماهه دوم سال 2023 به 0.8 درصد کاهش یافته است که ناشی از ضعف در بخش مخارج خرده‌فروشی و بخش مشکل دار املاک و مستغلات است. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی چین نسبت به فصل مشابه سال گذشته 6.3 درصد بود که کمتر از نرخ 7.3 درصدی پیش بینی شده بود.

  1.  صادرات

صادرات در ژوئیه 14.5 درصد کاهش یافت که سومین ماه متوالی کاهش بود و به پایین ترین سطحی رسید که از فوریه 2020 مشاهده شده بود. در همین حال، واردات 12.4 درصد کاهش یافت که نشان دهنده روحیه محتاطانه مصرف کننده است.

به تفکیک منطقه ای، صادرات به سه مشتری بزرگ چین یعنی آسه آن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به ترتیب 17.4 درصد، 15.1 درصد و 20.8 درصد کاهش یافته است.

با این حال، یک نقطه روشن وجود داشت: صادرات به روسیه تحت تحریم 51.8٪ افزایش یافت، اما این برای جبران روند نزولی کلی کافی نبود.

  1.  شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده برای اولین بار از سال 2021 با کاهش 3 واحد درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل وارد دامنه منفی شد. این کاهش توسط اقلام و خدمات خانگی، غذا و دخانیات، و حمل و نقل و ارتباطات رهبری شد.

در عین حال، قیمت‌هایی که تولیدکنندگان برای محصولات صنعتی (PPI) پرداخت کردند، 4.4 درصد (سال به سال) کاهش یافت که دهمین ماه متوالی با قرائت منفی بود.

  1.  بیکاری جوانان

در حالی که نرخ بیکاری در اوت 2023 روی 5.3 درصد ثابت ماند، که نسبت به 5.2 درصد در ماه قبل کمی افزایش داشت، اما اشتغال جوانان شهری 16 تا 24 ساله با بحران روبه رو است.

در ماه جولای، نرخ بیکاری جوانان شهری به 21.3 درصد رسید، بالاترین رقم ثبت شده در این کشور، که باعث شد اداره ملی آمار چین انتشارات آتی را به حالت تعلیق درآورد.

  1. نرخ برابری یوان در مقابل دلار آمریکا

با توجه به جریان اخبار بد اقتصادی، جای تعجب نیست که یوان در 16 آگوست 2023 در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح 16 ساله خود در معاملات فراساحلی سقوط کرد.

در تلاش برای تثبیت ارز، بانک‌های بزرگ دولتی چین در حال خرید یوان در بازارهای پولی فراساحلی بودند. در همان زمان، اختلاف بین نرخ ارز ثابت تعیین شده توسط بانک خلق چین و نرخ فراساحلی به بیش از 1000 واحد پایه افزایش یافت.

  1.  وام های جدید

بر اساس آخرین ارقام ارائه شده توسط دولت، مردم پول کمتری را قرض کردند.

وام های جدید بانکی در ماه جولای به 346 میلیارد ین کاهش یافت که از 3.05 تریلیون ین در ماه قبل کاهش یافت. این پایین‌ترین میزان از اواخر سال 2009 بود و کمتر از نیمی از 780 میلیارد ین بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند.

6 نشانه رکود در اقتصاد چین

چشم انداز اقتصاد چین

فارین افرز اخیراً مقاله ای با عنوان تحریک آمیز «پایان معجزه اقتصادی چین» منتشر کرده است و استدلال می کند که مشکلات چین می تواند یک فرصت برای ایالات متحده باشد.

برخی از چالش‌های اصلی اقتصاد چین شامل سرکوب بخش فناوری، فروپاشی بازار املاک و مستغلات، بحران بدهی بزرگ‌تر و کاهش جمعیت است.

اما به نظر نمی رسد مداخله دولت در مقیاس بزرگ، فراتر از تشویق به مصرف کنندگان برای هزینه بیشتر و سرزنش رسانه های غربی به دلیل درگیر شدن در “جنگ شناختی” در راه باشد.

منبع: فارین افرز

 

//