حباب مسکن تهران در طول زمان چه تفاوتی کرده است؟

حباب قیمت یکی از مهمترین موضوعات در بازارهای مالی و دارایی محسوب می‌شود. وقتی بازاری دچار حباب باشد، خرید در آن چندان منطقی نیست. در اینجا به بررسی حباب مسکن تهران در طول زمان می‌پردازیم.

حباب قیمت یکی از مهمترین موضوعات در بازارهای مالی و دارایی محسوب می‌شود. وقتی بازاری دچار حباب باشد، خرید در آن چندان منطقی نیست. در اینجا به بررسی حباب مسکن تهران در طول زمان می‌پردازیم.

مسکن همیشه یکی از محبوبترین گزینه‌های سرمایه گذاری بین ایرانیان بوده است. دلیل این موضوع هم تورم مزمن و بالا در کشور بوده است. با این حال، زمانی که قیمت مسکن بالا می‌رود، این بازار با افت تقاضا روبرو می‌شود و تقاضای سرمایه گذاری یا مصرفی در آن با کاهش روبرو می‌شود. در چنین شرایطی احتمال حبابی شدن بازار مسکن وجود دارد. اما این حباب چطور محاسبه می‌شود و حباب مسکن در تهران در طول زمان چه تغییراتی کرده است؟

مهمترین عامل رشد قیمت مسکن در شرایط فعلی

در چند سال اخیر، پس از خروج آمریکا از برجام، قیمت دلار در بازار آزاد افزایش چشمگیری یافت. این رشد قیمت دلار باعث شد بهای دارایی‌های جایگزین دیگر نیز با افزایش روبرو شود. قیمت مسکن نیز در واکنش به این موضوع از همان موقع بالا رفت. با این حال، تثبیت دلار در ماه‌های اخیر موجب شد که قیمت مسکن رشد چندانی نکند و از سوی دیگر، تعداد معاملات با رکود مواجه شود. به نظر می‌رسد تا زمانی که دلار همین روند را داشته باشد، مسکن در رکود معاملات قرار گیرد. با این حال، رشد قابل توجه مسکن در سال‌های اخیر باعث شده است تا به عقیده بسیاری از کارشناسان مسکن تهران با حباب روبرو باشد.

نسبت قیمت به اجاره نمادی از حباب مسکن

برای محاسبه حباب مسکن از از نسبت قیمت به اجاره استفاده می‌شود. در این روش قیمت یک متر خانه در یک منطقه به اجاره آن یک متر خانه در طول یک سال تقسیم می‌شود. به طور سرانگشتی در دنیا اگر این عدد کمتر از 15 باشد، خرید خانه توصیه می‌شود اما اگر بالاتر از 20 باشد، اجاره خانه بهتر است. این اعداد ممکن است در ایران و با توجه به برخی شرایط کمی متفاوت شود.

حباب مسکن تهران در طول زمان

در این مطلب به بررسی حباب مسکن تهران در طول زمان پرداخته‌ایم. همان طور که دیده می‌شود، نسبت قیمت به اجاره در طول زمان با افزایش چشمگیری به خصوص از سال 1397 به این سو همراه بوده است. البته نکته اینجاست که آمار اجاره برای نیمه دوم سال 1400 هنوز منتشر نشده و انتشار آمار قیمت مسکن هم از زمستان 1401 به این سو از مرکز آمار و بانک مرکزی متوقف شده است.

//