ترکیه مقصد محبوب گردشگران ایرانی

ترکیه مقصد محبوب گردشگران ایرانی

تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه

ترکیه مقصدی محبوب در بین مسافران ایرانی است. ترکیه در سال 2012 پذیرای حدود 1.2 میلیون ایرانی بود و تعداد بازدیدکنندگان از کشور همسایه در سال‌های بعد افزایش یافت و به رکورد 2.5 میلیون نفر در سال 2017 رسید.

با این حال، در سال 2020 که همه‌گیری کووید-19 جهان را درگیر کرد، تنها 385000 ایرانی تعطیلات خود را در ترکیه گذراندند.

به نظر می‌رسد عبور از همه‌گیری باعث جلب توجه مجدد گردشگران ایرانی به ترکیه شده است و تعداد بازدیدکنندگان ایرانی در سال 2022 مجددا به بیش از 2.3 میلیون نفر رسیده است که برآورد می شود در سال ۲۰۲۳ از ۲.۵ میلیون نفر نیز فراتر رود.

گردشگران ایرانی ترکیه

در 7 ماه نخست سال 2023 بیش از 1.25 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده اند که این رقم در مدت مشابه سال 2022 1.28 میلیون نفر بوده است. با این حال انتظار می­رود در دو ماه پایانی تابستان (ماه های هشتم و نهم میلادی) رشد قابل توجهی در تعداد توریست های ایرانی به ترکیه شاهد باشیم.

نمودار زیر تعداد گردشگران ایرانی به ترکیه در 4 ماه نخست هر سال را نشان می دهد. بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده، از فروردین تا تیر 1402 بیش از 780 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده اند و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 776 هزار نفر بوده است.

گردشگران ایرانی در ترکیه

هزینه ایرانیان در ترکیه

رئیس اتحادیه هتلداران ترکیه (TÜROB ) می گوید: ایرانیان عمدتاً برای خرید، تجارت و تعطیلات به ترکیه سفر می کنند و هزینه سرانه آنها بیش از 1000 دلار است. البته باید هزینه های رفت و آمد را به این مبلغ اضافه کرد.

با این حال، سیستم بانکی ترکیه و ایران به طور کامل با هم سازگار نیستند و این امر برخی از ایرانیان را از سفر به ترکیه منصرف می‌کند.

از آنجایی که در ایران از کارت های اعتباری استفاده نمی شود، گردشگران ایرانی مجبورند هنگام سفر مقدار قابل توجهی پول نقد همراه خود داشته باشند و این امر هزینه های آنها را نیز محدود می کند.

شهرهای جذاب برای گردشگران

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، استانبول و آنتالیا جذاب ترین مقاصد برای گردشگران خارجی در ترکیه هستند.

نمودار زیر، 10 استان پرطرفدار برای گردشگران خارجی و تعداد مسافران هر استان در 7 ماه نخست سال 2023 را نشان می دهد.

شهرهای جذاب برای گردشگران ترکیه

وان یکی از استان هایی است که به دلیل نزدیکی به مرز ایران و هزینه پایین تر، به یکی از مقاصد جذاب برای سفر و خرید ایرانیان در ترکیه تبدیل شده است.

منبع: فایننشال تریبون

 

//