تاثیر دلارهای آزادشده بر بازار ارز

تاثیر دلارهای آزادشده بر بازار ارز

بالاخره پس از ماهها گمانه زنی، مبادله زندانیان آمریکایی و ایرانی در روز دوشنبه 27 شهریور 1402 به اجرا درآمد و بازار ارز تحت تاثیر دلارهای آزادشده قرار گرفت.

محمدرضا فرزین با اعلام آزادسازی دلارهای ایران در کره، گفت:

«امروز معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان واریز شد.

منابع ارزی ایران در قطر به حساب ۶ بانک ایرانی شامل کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر واریز شده است و طبق توافقات، انجام تمامی پرداخت‌ها توسط سوئیفت و کارگزاران بین‌المللی بانک‌های قطری خواهد بود.

کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی است و بنا به مصالح ملی و برای تقویت ریال استفاده خواهد شد.»

به دنبال این خبر، نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش ناچیز 200 تومان همراه شد. با توجه به ریزش حدود 20 درصدی نرخ دلار از قله 60 هزار تومانی و ثبات آن در ماه های اخیر، به نظر می رسد بخش زیادی از اثر آزادسازی دلارها در ماه های قبل پیش خور شده است و در نتیجه نرخ دلار در بازار آزاد واکنش چندانی به دلارهای آزادشده نشان نداد.

تاثیر دلارهای آزادشده بر نرخ ارز

با این حال، در روزهای آینده بازار ارز با اخبار بیشتری درگیر خواهد شد. اخبار سفر رئییس جمهور به آمریکا و گمانه زنی ها در خصوص احتمال برگزاری جلساتی با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست سازمان ملل، در بین فعالان بازار ارز دست به دست می شود. همچنین اخراج بخشی از بازرسان آژانس انرژی اتمی از ایران و ابراز نگرانی شدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی موجب نگرانی نسبت به کاهش همکاری های ایران و آژانس شده است.

بازار ارز تحت تاثیر سفر رئیسی به آمریکا

قرار گرفتن در سالگرد ناآرامی های سال گذشته و احتمال امنیتی شدن مجدد فضای کشور، نگرانی دیگر فعالان بازار ارز است که می تواند بر تحولات آتی موثر باشد.

//