محدودیت صادرات برنج هندی چه تاثیری روی ایران دارد؟

مدتی است که کشور هند در صدد است تا صادرات برنج خود را به سایر کشورهای دنیا محدود کند. این موضوع می‌تواند روی قیمت این محصول غذایی و مصرف کنندگان آن تاثیر بگذارد. برای برخی از ایرانیان هم برنج هندی محصول غذایی آشنایی است. در ادامه قصد داریم نگاهی به این تصمیم هند بیندازیم و ببینیم که محدودیت یا توقف صادرات برنج هندی چه تاثیری روی ایران خواهد داشت.

چرا هند صادرات برنج را محدود می‌کند؟

همان طور که اشاره کردیم هند می‌خواهد میزان صادرات برنج خود به سایر نقاط دنیا را محدود کند. اما چرا؟ مسأله این است که این کشور با تغییرات ناگهانی جوی و آب و هوایی روبرو است و به همین دلیل هم مزارع برنج در این کشور با آسیب روبرو شده‌اند. این موضوع باعث شده تا این کشور با ترس از نااطمینانی غذایی روبرو شود. به همین دلیل هم صادرات برنج را به کشورهای دیگر محدود کند. این اتفاقات باعث افزایش قیمت برنج در دنیا شده است.

هندی‌ها سالانه چقدر برنج تولید می‌کنند؟

هندی‌ها یکی از تولیدکنندگان مهم برنج در دنیا به شمار می‌آیند. میزان تولید برنج هندی در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰۶ میلیون تن بود که از سال ۲۰۱۶ رشد خوبی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۲۲ میزان تولید برنج در این کشور به ۱۳۶ میلیون تن رسیده است. همان طور که در نمودار هم دیده می‌شود، بازدهی کاشت برنج از ۳.۶ تن به ازای هر هکتار در سال ۲۰۱۳ به ۴.۳ تن در هر هکتار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بازدهی ۱۰ ساله زمین کشت برنج در هند

ایران چقدر برنج هندی وارد می‌کند؟

در سال 1401 ایران حدود 886 هزار تن برنج پوست کنده و برنج کامل سفید شده از هند به ارزش یک میلیارد و 161 میلیون دلار وارد کرده است. این در حالی است که در 5 ماه ابتدایی سال 1402، از هند 338 هزار تن برنج کامل سفید شده یا نیمه سفید شده به ارزش تقریبی 388.5 میلیون دلار وارد ایران شده است.

//