چرا تایوان برای جهان مهم است؟

یکی از مسایلی که در خبرهای سیاسی چند ماه اخیر بیشتر شنیده می‌شود، تاکید چین روی تعلق تایوان به این کشور است. از سوی دیگر، آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی از تایوان حمایت شدیدی می‌کنند. با توجه به این موضوع، شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که یک جزیره کوچک در نزدیکی چین چرا چنین اهمیتی دارد و اصولا چرا تایوان برای جهان مهم است؟ در این مطلب به چند دلیل اهمیت تایوان می‌پردازیم.

اهمیت تاریخی تایوان

صرف نظر از مسایل اقتصادی، تایوان از نظر تاریخی برای چین مهم است. سابقه جدال بین چین و تایوان به آغاز حاکمیت چین کمونیست بر این کشور برمی‌گردد. چینی‌ها معتقدند حکومت تایوان غیرقانونی است و خواهان بازگشت آن به سرزمین اصلی این کشور هستند اما این کشور همچنان روی استقلال خود تاکید می‎کند.

اهمیت اقتصادی تایوان برای جهان

یکی از مهمترین دلایل اهمیت تایوان، اقتصاد و تولیدات این کشور است. تایوان کشوری است که بیشترین میزان تراشه را در دنیا تولید می‌کند. صنعت تراشه با توجه به رشد چشمگیر استفاده از رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و موارد دیگری از این دست، برای امروز جهان بسیار حیاتی است. به همین دلیل هم در صورت اختلال در عرضه تراشه‌ها و نیمه رساناها به دنیا، اغلب کشورهای توسعه‌یافته با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

بیش از یک سوم صادرات تایوان را ICها یا مدارهای مجتمع الکترونیکی تشکیل می‌دهند. بزرگترین شرکای تجاری چین نیز به ترتیب چین، هنگ‌کنگ و آمریکا هستند. حدود یک چهارم صادرات تایوان به چین می‌رود، نزدیک به 15 درصد به آمریکا و 13 درصد آن نیز سهم هنگ‌کنگ است.

5 کشور بزرگ تولیدکننده نمیه رساناها

پنج کشور بزرگ تولیدکننده نیمه رساناها به ترتیب عبارتند از: تایوان، کره‌جنوبی، ژاپن، ایالات متحده و چین. شرکت TSMC که در تایوان قرار دارد، به تنهایی حدود نیمی از نیمه‌رساناهای دنیا را تولید می‌کند. از نیمه رساناها برای تولید تراشه در دنیا استفاده می‌شود.

در نمودار زیر صادرات تایوان بر اساس محصولات نشان داده شده است.

صادرات تایوان به دنیا

 

//